2008 blijft voor velen een zwart crisisjaar. Voor sommigen was het een periode van ingrijpende veranderingen, voor anderen was het terug naar af. Maar er is nog een derde categorie: ondernemers die op dat ogenblik hun zaak lanceerden, en die wel goed vertrokken zijn! Cécile Vicard is consultant IT en agility voor bedrijven bij Cream Consulting, kersvers Ambassadeur van de Trends Gazellen voor Brussel, en is een van die talentvolle ondernemers in economisch donkere dagen. Ze vertelt over de formule die Cream Consulting succes heeft gebracht, en dus ook die titel.

Uw bedrijf structuur geven in een moeilijke context

Cécile Vicard legt uit waarom een ondernemer een moeilijke economische situatie als een opportuniteit moet zien: "Ons ondernemersproject ging van start in 2008, in volle economische crisis. Enerzijds geloofden we ondanks alles in onze droom, en wilden we het grondig en ernstig aanpakken. Anderzijds speelde de crisis enigszins in ons voordeel: wie zijn onderneming in moeilijke omstandigheden opricht en uitbouwt, heeft het makkelijker wanneer de omstandigheden opnieuw meezitten. Ondernemingen die van start gaan wanneer alles goed loopt, hebben die kracht niet, en ontsporen sneller bij een omslag op de markt."

Kiezen voor een flexibel model

Bij klanten promoot de onderneming het flexibele model waarmee ze haar eigen activiteit heeft kunnen ontwikkelen: "Bij Cream Consulting begeleiden we vooral grote ondernemingen die marktleider zijn, en dat in alle sectoren. Die grote bedrijven hebben één kracht: ze zijn heel goed georganiseerd en gestructureerd met betrekking tot wat ze voortdurend moeten presteren. Daartegenover staat dat ze ingeboet hebben aan creativiteit, zin voor innovatie en snel aanpassingsvermogen, typische eigenschappen van flexibele ondernemingen." Flexibiliteit moet worden toegepast waar die relevant en nodig is: "Een project kan verslappen omdat het op beperkingen van de klant of de regelgeving stoot. We hebben ondernemingen daarom begeleid wanneer ze de fiscale hervorming of de nieuwe regelgeving op het gebied van persoonsgegevens moesten invoeren." Hoe performant je ook bent, je moet in staat zijn om je flexibel op te stellen als je mogelijkheden door de situatie worden afgeremd.

Als kapitein aan het roer staan

Cécile Vicard koos voor het ondernemerschap omdat ze als kapitein aan het roer wilde staan. Maar ook op die plaats gelden er grenzen en beperkingen: "Wanneer iemand ondernemer wordt, moet hij het hele pakket erbij nemen, en zich bijvoorbeeld bijscholen in nieuwe domeinen zoals fiscaliteit en boekhouding. Het is een absolute noodzaak. Het gaat ook om het opgeven van de utopische grens tussen werk en gezin. Het gaat om een levensproject, daarom praten we niet over opofferingen maar eerder over geestesgesteldheid. Je moet bijvoorbeeld aan je naasten kunnen uitleggen dat je meer dan 38 uren per week zult werken, dat je vaak afwezig zult zijn en dat je 's avonds en in het weekend zakelijke telefoongesprekken moet voeren. Want de kapitein blijft op de brug en verlaat het schip als laatste!"

Laat u goed adviseren om in alle sereniteit verder te ontwikkelen

Cécile Vicard groeide op in een familie van ondernemers en vond het evenwicht tussen een sterke vastberadenheid, veel nadenken en verstandig advies. "We hebben niet alles ingezet op subsidies, bijvoorbeeld van de regio's. Het zijn welkome extraatjes wanneer ze mogelijk zijn; maar we hebben ervoor gezorgd dat onze onderneming levensvatbaar is zonder dit soort ondersteuning (link: businessplan). Wel konden we genieten van het advies van BNP Paribas Fortis: onze sector, consultancy, vereist aanvankelijk geen grote investeringen. Maar om te groeien heb je cash nodig. We hebben vanaf het begin met de bank bepaalde mechanismen voorzien waarop we indien nodig beroep konden doen. Weten dat we over een vangnet beschikten, gaf ons gemoedsrust. En omdat we goed omringd en geadviseerd werden, konden we ons focussen op onze zaak en het ontwikkelen ervan."

De komende twee jaar wil de onderneming deze groei verderzetten. Met het 'Cream 2020'-plan hebben ze de Franse en Luxemburgse markt in het vizier, met hetzelfde winning team, en volgens dezelfde waarden.

Une croissance que l’entreprise compte poursuivre dans les 2 prochaines années. Son plan « Cream 2020 » la mènerait à la conquête des marchés français et luxembourgeois, avec en ligne de mire les mêmes valeurs et la même équipe gagnante.

Cécile Vicard

Cécile Vicard is medestichter en managing partner van Cream Consulting, dat opgericht werd in 2009 en actief is in IT-consultancy. Haar belangrijkste missie is ondernemingen flexibiliteit en ‘agility’ bij te brengen. Het bedrijf kende de afgelopen vijf jaar een sterke groei en werd begin 2018 verkozen tot Ambassadeur van de Trends Gazellen 2018 voor Brussel.