Meer visibiliteit op het terrein en in het verkooppunt. Dat is de belofte die field marketing inhoudt. Tine Dirckx, managing director bij Field & Concept, legt de basisprincipes uit.

De componenten van field marketing

“Producten in handen geven van de consumenten en de lijn van traditionele campagnes doortrekken in het veld.” Zo omschrijft Tine Dirckx de insteek van een goede field marketing-campagne. “Dat gebeurt voornamelijk door met merken en producten aanwezig te zijn. Niet alleen in de winkels, maar ook op beurzen en evenementen, met bijvoorbeeld stands en pop up-winkels.

“Het gebeurt zelfs via rack jobbing, dat wil zeggen dat onze teams de rekken gaan vullen in winkels. Dat doet men niet willekeurig, maar naar gelang het aantal meters rayon dat het merk krijgt en naar gelang de afspraken met het verkooppunt. Een product op ooghoogte zal bijvoorbeeld meer visibiliteit krijgen dan een artikel dat helemaal onderaan ligt.”

Een derde aspect dat nauw samenhangt met die aanwezigheid, is de zogenaamde brand activation. “Daarmee probeert men het product in handen van de consument te krijgen door degustaties, demonstraties en tests. Hier geldt de aloude wet trying is buying. Als uw product door de klant wordt getest, is de kans veel groter dat hij het ook daadwerkelijk zal kopen.”

Voor dit soort brand activations doet u best beroep op sales promotors en demonstratrices. “Zij kunnen klanten samples uitdelen of flyeren. Op het Autosalon lopen er bijvoorbeeld elk jaar honderden informanten rond.”

Voor groot en klein

“Field marketing is een geschikt vehikel voor zowel kleine als grote ondernemingen”, zegt Dirckx. “Ook met kleine budgetten kan je slimme dingen doen, je hoeft geen tienduizenden euro’s uit te geven. Al zorgt een kleiner budget wel voor een kleinere impact. Alles gebeurt op maat van de klant. Field marketing rendeert, het is kostenefficiënte marketing, zeker op langere termijn.”

Elk project is tailor made volgens product en doelgroep. En ook productlanceringen kunnen door dit soort promoties ondersteund worden. “Ongeveer de helft van de acties is voor lanceringen. Van het laten testen van nieuwe hoofdtelefoons tot het laten proeven van nieuwe smoothies.” 

Bijdrage:

Tine Dirckx

Tine Dirckx behaalde een diploma rechten, maar besefte daarna dat field marketing meer haar ding was. Ze werkt al 12 jaar bij Field & Concept en vindt het meedenken over de strategie van een merk een geweldig plezante uitdaging. 

Verzend