In december gaan we traditiegetrouw op zoek naar kerstcadeaus voor vrienden en familie. Maar het is ook het moment om uw klanten in de bloemetjes te zetten, hen te bedanken voor de aangename samenwerking van het afgelopen jaar en zo hun loyaliteit te stimuleren. Wat volgt is een stappenplan om het juiste relatiegeschenk te kiezen.

Stap 1: het juiste budget

Vooraleer u een actie plant, moet u bepalen hoeveel u er wil en kan aan uitgeven. Een relatiegeschenk hoeft geen grote kost te zijn, want bij een te duur cadeau durft de klant wel eens de bedenking maken dat u een te grote marge op uw product of service neemt of mag hij het om deontologische redenen niet aanvaarden. Het cadeau mag ook niet te goedkoop geacht worden, want de klant moet zich vereerd voelen zodat jullie professionele relatie wordt versterkt. 

U kan uw uitgaven voor 50% of 100% fiscaal inbrengen als werkelijke beroepskosten, hoewel er een onderscheid wordt gemaakt per type cadeau. Meer informatie vindt u hier, maar deze tabel geeft alvast een indicatie:

Fiscaal aftrekbaar
50% Handelsgeschenken onder de 125 euro (totaal op jaarbasis)
100% Staaltjes & reclameartikelen (producten die opvallend en blijvend uw naam/ logo dragen)

Stap 2: de juiste doelgroep

Wie u tijdens de feestperiode in de bloemetjes wil zetten, wordt uiteraard mede bepaald door het budget dat u voorzien heeft. U kan zelf bepalen hoe u uw doelgroep wil afbakenen en naar wie u zich vooral wil richten:

  • Voorziet u iets voor alle klanten?
  • Beloont u enkel de loyaliteit van de klanten die het afgelopen jaar een bepaald budget bij u hebben gespendeerd?
  • Is dit een opportuniteit om uw slapende klanten wakker te maken?
  • Neemt u ook uw medewerkers, leveranciers en fabrikanten mee in de loop?

Stap 3: het juiste relatiegeschenk

Wat gaat u cadeau geven aan uw klanten? Wanneer u googelt naar het perfecte relatiegeschenk, zal u al snel merken dat veel speciaalzaken dezelfde soorten cadeaus aanbieden en dat het voornamelijk om kantoormateriaal gaat. Maakt dit het minder interessant? Minder origineel misschien wel, maar uw logo op een balpen, blocnote, meetlat of agenda laten drukken, is wel zeer efficiënt. Het cadeau blijft namelijk wekenlang op het bureau van de ontvanger liggen, waardoor u ook langer in zijn gedachten blijft hangen.

Maar u kan ook op de laatste trends springen om te benadrukken dat uw bedrijf erg hip en dynamisch is. Zo kan u hebbedingetjes als een powerbank, selfiestick of waterfles met fruitfilter cadeau geven. Daarnaast is ook maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds couranter. Misschien kan u producten bij Oxfam kopen of een donatie in naam van uw klant doen?

U kan ook voor iets evidenter kiezen. Geef uw klanten staaltjes mee van uw nieuwe of populaire producten, waardoor zij kennis maken met uw assortiment.  Als u in de voedingssector werkt, kan u misschien proevertjes aanbieden? Wie weet inspireert u hen wel voor hun eigen kerstcadeau- of maaltijd! 

Wanneer u alcoholische dranken of een aansteker schenkt, weet dat dit slecht opgevat kan worden, doordat de maatschappij steeds strenger wordt tegenover alcohol en roken. Misschien is het minder riskant om voor pralines te opteren? 

Stap 4: een persoonlijke boodschap

Vergezel uw cadeau van een persoonlijke boodschap of kerstkaart. Ga bij voorkeur een stapje verder dan "Prettige Feestdagen" en grijp de gelegenheid aan om uw klanten te bedanken voor de samenwerking en het vertrouwen. U kunt eventueel terugkijken op het afgelopen jaar of vooruitkijken naar het komende jaar, maar houd het kort en zorg dat het geen verkooppraatje wordt!