Sinds enkele weken biedt het sociale netwerk Facebook bedrijven de kans om hun waren via de site te verkopen. Advertenties kunnen aangevuld worden met een zogenaamde “Buy”-knop, waarmee geïnteresseerde surfers meteen de waren kunnen kopen. Is dit iets dat interessant kan zijn, vroegen we aan Patricia Ceysens, de voorzitster van BeCommerce.

“Die koop-knop wordt nog maar zeer beperkt gebruikt en lijkt me momenteel niet veel meer dan een experiment”, zegt Ceysens. “Ook andere internetgiganten als Google zijn het aan het uitproberen en lonken zo meer en meer richting e-commerce. Dat is natuurlijk maar normaal ook: het zijn commerciële, beursgenoteerde bedrijven die winst moeten maken en dat is wat ze hier proberen te doen.”


Opgedrongen verkoop

Ceysens is er echter niet van overtuigd of die strategie veel succes gaat hebben. “Ik vraag me af of het publiek dit gaat aanvaarden. Een sociaal netwerk is iets wat mensen samenbrengt, waar het sociale belangrijk is, waar u een community vormt… Als men daar puur op gaat verkopen, dan is die perceptie grotendeels weg. Het gevoel is niet meer vrijblijvend, het wordt min of meer “opgedrongen”. Vandaar dat ik er eigenlijk wel wat sceptisch tegenover sta.”

Ook Kristof Drossaert, docent Digitale Strategie aan de Karel De Grote-Hogeschool ziet Facebook als handelsplatform nog niet meteen een hoge vlucht nemen. “Het zijn momenteel nog alleen maar heel kleine, artisanale winkeltjes die Facebook als verkoopkanaal gebruiken”, zegt hij. “Meestal zijn dat dan ook nog winkels die een aparte e-commercemodule aan Facebook koppelen, zodat men toch nog naar de eigen pagina afgeleid wordt. Kopen binnen Facebook zelf is tot nog toe zo goed als onbestaande.”

Een van de redenen daarvan is dat Facebook wel een eigen betaaloplossing heeft, maar dat maar weinig internetsurfers daar voldoende vertrouwen in hebben, meent Drossaert. “Facebook weet al alles van ons, om dan ook nog eens geld te gaan storten aan hen zodat u bij hen kan shoppen, is voor veel surfers een brug te ver, vrees ik. Idem voor bijvoorbeeld Google. Google Wallet is voorlopig in België nog niet van de grond gekomen.”


Marketingtool

Dat u als bedrijf aanwezig moet zijn op sociale netwerken, staat echter nog altijd buiten kijf voor Ceysens. “Als marketingtool is dit absoluut een kanaal dat u niet mag verwaarlozen. Maar opnieuw: zonder al te veel de nadruk te leggen op puur verkopen. U moet hier een band met uw klant proberen op te bouwen, hem interessante weetjes meegeven, hem op de hoogte houden van waar u mee bezig bent, kortom u moet een verhaal vertellen. Dat is veel belangrijker dan een harde, commerciële toon aanslaan.”


Een voormiddag per week

En dat is iets wat best een boel werk kost, zegt Ceysens en wat veel ondernemers onderschatten. “Die community uitbouwen en stofferen en op een vindingrijke, leuke manier aan de gang houden… dat gaat niet zomaar. Ik hoor veel ondernemers klagen dat dat bovenop hun reguliere dagtaak komt. Wel, u kan u afvragen of u als fysieke winkel nog echt zes dagen op zeven moet open zijn. Waarom niet één voormiddag per week aan uw online winkel besteden? Ik denk dat dat voor veel winkels geen slecht idee zou zijn.”

Bijdrage:

Patricia Ceysens

Patricia Ceysens is Kamerlid voor Open VLD en is er vaste vertegenwoordiger in de commissie bedrijfsleven. Ze is tevens voorzitter van de vzw BeCommerce.

Verzend