Het juiste verkoopkanaal kiezen is niet gemakkelijk. Heeft u weleens gedacht aan online verkopen? Jérôme Gobbesso, medeoprichter van Newpharma, geeft tips over starten met e-commerce.

Het web, een grenzeloze wereld?

Tegenwoordig is op internet alles te vinden: sommige websites zijn gespecialiseerd in de verkoop van computerkabels, andere bieden zelfs houten chalets aan. Hoewel de online verkoop van bepaalde producten verboden is (zoals in ons geval uitsluitend op recept verkrijgbare medicijnen), is de enige echte beperking voor het opzetten van e-commerce onze fantasie.

U moet echter wel geduld hebben: hoewel internet alles sneller maakt, belooft het geen vliegende start. Daarnaast is ook de regelgeving vaak nieuw of afwezig. Het is dus wellicht belangrijk een plaats op de markt te veroveren en de regels om te buigen. Denk met name aan Uber, met zijn onlinetoepassing en model van een deeleconomie, die nu al meer dan een jaar de gemoederen bezighoudt!

Kiezen voor online verkopen

De enige limiet voor e-commerce is uw fantasie!

Volgens kunt u kiezen uit twee mogelijkheden:

  • U heeft gekeken naar wat er in het buitenland gebeurt, u heeft marktonderzoek gedaan en de resultaten zijn duidelijk: er ligt een enorme kans. Vanaf dat moment is het van belang direct te investeren in het maken van een website.

  • Het vooraf door u verrichte werk biedt geen zekerheid. In dat geval moet u uw idee uittesten door middel van modellen die minder inspanning en kosten vergen, zoals marktplaatsen of personaliseerbare webshops.

Alleen online verkopen

Het is prima mogelijk om alleen online te verkopen. E-commerce zal echter nooit de offline handel vervangen. Deze twee vormen vullen elkaar aan. Wat u specifiek online verkoopt, is wellicht niet hetzelfde als wat u specifiek offline verkoopt. Je hoort steeds vaker over een zogenaamde 'omnichannel'-distributiestrategie. Dit is een combinatie van verschillende verkoopkanalen.

Een andere, maar niet minder grote investering

Hoewel je zou kunnen denken dat online verkopen eenvoudiger en goedkoper is, gaat dat niet altijd op. Als u het pad van de e-commerce wilt opgaan, moet u deskundigen inschakelen op het gebied van internet en ook marketing. Het is ook essentieel om een bedrag te begroten voor communicatie (met name via de sociale media), want internet biedt niet alleen u oneindige mogelijkheden, maar ook uw concurrenten: u onderscheiden is dus extra belangrijk.

Is uw distributiestrategie niet per se gericht op online verkoop? Wees geduldig, wij zullen binnenkort bespreken welke mogelijkheden u nog meer heeft.

De geheimen achter het succes van Newpharma

Jérôme Gobbesso, CEO en mede-oprichter van de online apotheek Newpharma, de beste e-commerce website van België 2015, over de geheimen achter zijn succes.

Jerome Gobbesso

Jérôme Gobbesso

Jérôme Gobbesso, industrieel ingenieur Elektromechanica, richtte in 2008 de online apotheek Newpharma op samen met zijn vennoot Mike Vandenhooft.

Verzend