Uw website optimaliseren voor internetgebruikers is essentieel, evenals het optimaliseren van uw website voor zoekmachines, als u tenminste niet wilt verdwijnen in de grote hoeveelheid resultaten die worden aangeboden. Search Engine Optimisation (SEO) is een technologie waarmee de vindbaarheid van uw website kan worden verbeterd en op die manier meer bezoekers kunnen worden aangetrokken. Anthony Belpaire, Industry Head bij Google Belux, reikt ons enkele goede praktijken aan, onderverdeeld in drie categorieën.

Gestructureerde content en geschikte trefwoorden

Er zijn verschillende trucs en mogelijkheden om de vindbaarheid van uw website een boost te geven:

  • "Een goede beschrijving van uw website onderstreept datgene waarmee u zich onderscheidt van de concurrentie en maakt gebruik van goede trefwoorden", aldus de expert. Google Keyword Tool (toegankelijk via Google AdWords) is een instrument waarmee u trefwoorden kunt aanmaken en stelt de beste woorden voor afhankelijk van het ingegeven onderwerp. 

  • Google Trends geeft per regio de ontwikkeling van zoekopdrachten met een bepaald woord weer. Dat kan handig zijn als u een keuze wilt maken tussen verschillende synoniemen, bijvoorbeeld als u twijfelt of u het woord gsm, mobiel of smartphone moet gebruiken. 

  • Met Google Search Console kunt u er onder andere achter komen hoe vaak uw website in de zoekresultaten van Google is opgedoken.

Geschikte technologie

Belpaire wijst ook op de zoeksnelheid. "Zoekmachines houden rekening met de technische aspecten van uw website. Als een pagina te zwaar is, zal deze niet hoog eindigen in de zoekresultaten" . Page Speed van Google analyseert uw website en geeft tips om deze sneller te maken en geschikt te maken voor smartphones. De website WooRank biedt een testversie aan waarmee u uw website kunt testen en zwakke plekken kunt identificeren die verholpen dienen te worden voor een betere SEO.

Links creëren

Het is interessant om een ecosysteem rondom uw website te ontwikkelen: sociale netwerken, blog over nieuws uit uw branche en activiteit, websites waarop u genoemd wordt, enz. "Een goed georganiseerde mailingcampagne trekt ook bezoekers aan", onderstreept de expert, die aanraadt  de e-mail persoonlijk te maken om de lezer duidelijk te maken dat deze authentiek is. "Voeg een voornaam toe in uw adres en vergeet niet de e-mail te ondertekenen met diezelfde voornaam." Als u in de B2B-branche werkt en uw e-mail rond het middaguur verstuurt, heeft u bovendien meer kans dat de geadresseerde uw mail na zijn lunchpauze leest.

Win klanten door uw online aanwezigheid te verhogen!

Anthony Belpaire en Lionel Soccal van Google België bespreken de opportuniteiten van het internet om zo nieuwe klanten te winnen voor uw bedrijf.

Anthony Belpaire

Anthony Belpaire

Anthony Belpaire is Industry Head bij Google Belgium. Hij is ingenieur in artificiële intelligentie van opleiding. Hij studeerde in Gent en Valencia voor hij zich aanmeldde bij het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology.

Verzend