Tegenwoordig is veerkracht een hot topic in de ondernemerswereld en in het bijzonder in de marketing. Deze term slaat op uw vermogen om snel moeilijkheden te kunnen overwinnen. Welke strategieën u hiervoor kunt toepassen, komt u hier te weten.

Het begrip resilience of veerkracht

De term veerkracht, of resilience in het Engels, werd voor het eerst gebruikt door Boris Cyrulnik, een Franse neuroloog en psychiater. Omwille van zijn joodse wortels moest hij tijdens WOII lange tijd onderduiken. Die ervaring bracht hem tot de stelling dat kindertrauma’s niet noodzakelijk schade hoeven te berokkenen aan een volwassene, maar eerder sterke persoonlijkheden vormen. Deze mensen hebben namelijk al heel jong geleerd om bij tegenslag terug recht te komen en opnieuw te beginnen.

Veerkracht kan echter ook een bredere betekenis hebben. Het kan eveneens wijzen op een visie die transformatie boven traditie plaatst (waarbij een trauma niet noodzakelijk is), die platgetreden paden vermijdt om de aanwezige problemen het hoofd te bieden. Het is een visie die spanningen doorbreekt door nieuwe wegen voorwaarts uit te tekenen.

Het belang van veerkracht

Laat veerkracht in die laatste betekenis nu net een eigenschap zijn die bij ondernemers van uitermate groot nut is. Zeker in deze VUCA wereld  is constant evalueren en aanpassen een must. VUCA staat voor ‘Volatile’ (snel veranderend), ‘Uncertain’ (onzeker), ‘Complex’ en ‘Ambiguous’ (vaag). In zo’n wereld is snel kunnen inspelen op veranderingen van cruciaal belang voor het voortbestaan van een bedrijf.

Twee bekende voorbeelden van bedrijven die deze competenties niet bezaten, zijn Nokia en Kodak. Ze bleven blind voor de nieuwe realiteit, waardoor ze de potentiële impact van innovatie volledig onderschatten, en ze in enkele jaren van wereldspelers naar has-beens evolueerden. Maar het kan evengoed een kmo overkomen.

Een veerkrachtige strategie voor uw onderneming

Een veerkrachtige strategie voor uw onderneming is dus geen overbodige luxe, het is integendeel juist een grote meerwaarde voor uw merk. Om zo’n strategie te implementeren en dus uw merk te versterken, volgt u best deze adviezen:

Integreer het nieuwe: “digitaal” verandert de manier waarop we informatie consumeren. Nieuwe media scannen en onthouden de manier waarop mensen beslissingen maken, waardoor traditionele relaties met merken veranderen. Voorbeelden hiervan zijn Airbnb en Uber: deze twee bedrijven weten dat klanten eerder gelijken dan merken zullen vertrouwen. (Ik boek bijvoorbeeld deze overnachting omdat 87 reviews u 4,5 sterren geven).

Onderzoek uw eigen strategie. Het productportfolio, de diensten en de marketingmix moeten regelmatig  onderzocht worden vooraleer de eindgebruiker dat doet. Zo speelt u steeds kort op de bal en blijft u bij de meest innovatieve en vooruitstrevende ondernemingen. U pakt de pijnpunten binnen uw bedrijf aan voor een concurrent ze voor u kan blootleggen en exploiteren.

Houd een vinger aan de pols. Veerkracht is afkomstig uit goede marketing. Sterke merkcommunicatie is gebaseerd op een goede interpretatie van hoe klanten beslissingen maken, wat ze geloven en waar ze media gebruiken. Als u hiervan op de hoogte blijft, kunt u dus snel inspelen op veranderingen.

Wanneer moet u veerkracht tonen?

Niemand forceert innovatie, en het is nooit dringend. Toch zijn er bepaalde aanwijzingen die verraden dat het moment gekomen is om veerkracht te tonen en te durven kiezen voor de weg vooruit:

Key Performance Indicators of KPI’s – parameters waaraan u kunt zien of u uw doelstellingen haalt – nemen geleidelijk af. Klanten vinden u minder relevant en  bijgevolg verliest u ze. Dit heeft vaak niets te maken met de kwaliteit van uw product, maar alles met hoe de klant uw product ervaart.

U verliest uw DNA. Het is met andere woorden niet meer duidelijk waar uw onderneming voor staat.

- U of uw medewerkers houden angstvallig vast aan gekende en beproefde methodes en zijn bang van verandering.

- Er gebeuren veel uiterst kleine en stapsgewijze innovaties. Op zich is dit niet slecht, maar zo lijkt er geen ruimte meer te zijn voor disruptie of grote veranderingen.

De wereld verandert snel, en elke innovatie van de GAFA-economie (Google, Apple, Facebook, Amazon) heeft gevolgen in alle sectoren tot zelfs de kleinste spelers. U moet niet de eerste zijn om elke vernieuwing toe te passen, maar wees zeker ook niet de laatste!

Hoe brengt u een veerkrachtige cultuur op gang?

Ideaal gezien creëert u in uw onderneming een veerkrachtige cultuur. Zo zullen u en uw medewerkers bijna automatisch inspelen op de veranderingen rondom hen. U hoeft er zelfs geen groot budget voor te hebben, met deze tips komt u al een heel eind:

- Een heel grote verantwoordelijkheid ligt bij u als leider van de onderneming. Als u veerkracht vertoont zullen uw medewerkers dit voorbeeld  sneller volgen. Het creëren van een gezamenlijk doel en dus een gemeenschapsgevoel, zal hier toe bijdragen.

- Kom uit de comfortzone. Durf uzelf en uw onderneming steeds opnieuw in vraag te stellen en stop niet wanneer de zoveelste vernieuwing faalt, maar start opnieuw.

- Blijf contact houden met uw klanten. Creëer blogs en ‘communities’, stel hen vragen en leer uit hun antwoorden. Spreek hen zo veel mogelijk aan. Zo blijft u op dezelfde golflengte als uw cliënteel.

- Neem geregeld de tijd om een stap terug te zetten en alles vanop een afstand te bekijken. U kunt versteld staan van de nieuwe inzichten die u hiermee zal verkrijgen.

Heeft u zelf nog tips om veerkracht te promoten in uw onderneming? Deel ze met iedereen in de reacties!

Bijdrage:

Gregory Berleur

Gregory Berleur was EMEA Product Manager bij Kimberley Clark en Marketing Director bij Danone Waters Benelux (Evian, Badoit, Volvic). In 2012 was hij één van de drie genomineerden van Trends Marketeer van het jaar. Na zijn functie als VP Marketing en communications bij Deutsche Bank, richtte hij in 2015 een strategic & operational marketing consultancy bedrijf op: The Markitects. 

Verzend