Veerkracht is dezer dagen een hot topic in de ondernemerswereld, in de marketing in het bijzonder. De term slaat op het vermogen om snel moeilijkheden te kunnen overwinnen, en te herstellen na tegenslagen. Welke strategieën kunt u hiervoor toepassen?

Het begrip veerkracht of 'resilience'

De term veerkracht, 'resilience' in het Engels, werd voor het eerst gebruikt door Boris Cyrulnik, een Franse neuroloog en psychiater. Wegens zijn Joodse roots moest hij tijdens WOII lange tijd onderduiken. Die ervaring bracht hem tot het inzicht dat kindertrauma’s niet noodzakelijk schadelijk hoeven te zijn voor een volwassene, maar eerder sterke persoonlijkheden vormen, doordat ze mensen al van jongsaf leren om bij tegenslag weer recht te krabbelen en opnieuw te beginnen.

Maar veerkracht kan ook een bredere betekenis hebben. Het wijst dan op een visie die transformatie boven traditie plaatst (waarbij een trauma niet noodzakelijk is), die platgetreden paden vermijdt om de aanwezige problemen het hoofd te bieden en spanningen doorbreekt door nieuwe wegen voorwaarts uit te tekenen.

Het belang van veerkracht

Zeker in die laatste betekenis is veerkracht een voor ondernemers ontzettend nuttige eigenschap. In een wereld die vaak omschreven wordt als 'VUCA' - Volatile (snel veranderend), Uncertain (onzeker), Complex en Ambiguous (vaag) - is het voor bedrijven cruciaal om snel te kunnen inspelen op veranderingen.

Twee bekende voorbeelden van bedrijven die daar niet in slaagden en dus niet over de benodigde veerkracht beschikten, zijn Nokia en Kodak. Ze onderschatten de impact van innovatie en bleven blind voor de nieuwe realiteit, waardoor ze hun eigen graf groeven en in enkele jaren van wereldspelers naar has-beens evolueerden. Maar het kan evengoed een kmo overkomen.

Een veerkrachtige strategie voor uw onderneming

Een veerkrachtige strategie voor uw onderneming is dus geen overbodige luxe, het is integendeel juist een grote meerwaarde voor uw merk. Om zo’n strategie te implementeren en uw merk te versterken, volgt u best deze adviezen:

  • Integreer het nieuwe: digitalisering verandert de manier waarop we informatie consumeren. Nieuwe media scannen en onthouden de manier waarop mensen beslissingen nemen, waardoor traditionele relaties met merken veranderen. Voorbeelden hiervan zijn Airbnb en Uber: deze twee bedrijven weten dat klanten eerder gelijken dan merken zullen vertrouwen. Een voorbeeld: "Ik boek deze overnachting omdat 87 reviews u 4,5 sterren geven."

  • Onderzoek uw eigen strategie. Het productportfolio, de diensten en de marketingmix moeten regelmatig onderzocht worden voordat de eindgebruiker dat doet. Zo speelt u steeds kort op de bal en blijft u bij de meest innovatieve en vooruitstrevende ondernemingen. U pakt de pijnpunten binnen uw bedrijf aan voor een concurrent ze voor u kan blootleggen en exploiteren.

  • Houd een vinger aan de pols. Veerkracht komt voort uit goede marketing. Sterke merkcommunicatie is gebaseerd op een goede interpretatie van hoe klanten beslissingen nemen, wat ze geloven en waar ze media gebruiken. Als u hiervan op de hoogte blijft, kunt u dus snel inspelen op veranderingen.

Wanneer moet u veerkracht tonen?

Niemand kan u dwingen tot innovatie, en het is nooit dringend. Toch zijn er bepaalde aanwijzingen die verraden dat het moment gekomen is om veerkracht te tonen en te durven kiezen voor de weg vooruit:

  • Key Performance Indicators of KPI’s – parameters waaraan u kunt zien of u uw doelstellingen haalt – nemen geleidelijk af. Klanten vinden u minder relevant en  bijgevolg verliest u ze. Dit heeft vaak niets te maken met de kwaliteit van uw product, maar alles met hoe de klant uw product ervaart.

  • U of uw medewerkers houden angstvallig vast aan gekende en beproefde methodes en zijn bang van verandering.

  • Er gebeuren veel uiterst kleine en stapsgewijze innovaties. Op zich is dit niet slecht, maar zo lijkt er geen ruimte meer te zijn voor disruptie of grote veranderingen.

De wereld verandert snel, en elke innovatie van de GAFA-economie (Google, Apple, Facebook, Amazon) heeft gevolgen in alle sectoren tot zelfs de kleinste spelers. U moet niet de eerste zijn om elke vernieuwing toe te passen, maar wees zeker ook niet de laatste!

Hoe brengt u een veerkrachtige cultuur op gang?

Idealiter creëert u een cultuur van veerkrachtigheid binnen uw onderneming: zo gaan u en uw medewerkers bijna automatisch inspelen op de veranderingen rondom u. Daar is geen groot budget voor nodig: met deze tips komt u al een heel eind.

  • Een heel grote verantwoordelijkheid ligt bij u als leider van de onderneming. Als u veerkracht vertoont zullen uw medewerkers dit voorbeeld  sneller volgen. Het creëren van een gezamenlijk doel en dus een gemeenschapsgevoel, zal hier toe bijdragen.

  • Kom uit de comfortzone. Durf uzelf en uw onderneming steeds opnieuw in vraag te stellen en stop niet wanneer de zoveelste vernieuwing faalt, maar start opnieuw.

  • Blijf contact houden met uw klanten. Creëer blogs en ‘communities’, stel hen vragen en leer uit hun antwoorden. Spreek hen zo veel mogelijk aan. Zo blijft u op dezelfde golflengte als uw cliënteel.

  • Neem geregeld de tijd om een stap terug te zetten en alles vanaf een afstand te bekijken. U kunt versteld staan van de nieuwe inzichten die u hiermee zult verkrijgen.

Heeft u zelf nog tips om veerkracht te promoten in uw onderneming? Deel ze met ons in de reacties!

Gregory Berleur

Gregory Berleur was EMEA Product Manager bij Kimberley Clark en Marketing Director bij Danone Waters Benelux (Evian, Badoit, Volvic). In 2012 was hij één van de drie genomineerden van Trends Marketeer van het jaar. Na zijn functie als VP Marketing en communications bij Deutsche Bank, richtte hij in 2015 een strategic & operational marketing consultancy bedrijf op: The Markitects.