Van het logo tot het lettertype, de visuele identiteit van uw onderneming stelt u in staat om te vertellen wie u bent en hoe u uw bedrijf ziet. Het is de basis voor uw grafische charter om te gebruiken in uw nieuwsbrieven, op uw website, enz. Het is ook deze identiteit die ervoor zorgt dat uw bedrijf zich kan profileren en onderscheiden. Maar hoe doen we dat? Georges Caron, medeoprichter van Piximate en vooral een professional met ervaring in het creëren van visuele identiteit, geeft uitleg.

De driedubbele roeping van een visuele identiteit

Een visuele identiteit heeft een driedubbele roeping:

  • impact creëren;

  • de waarden van de onderneming uitdrukken;

  • uw business objectief grafisch vertalen.

Een logo maakt het mogelijk om deze drie marketingvectoren snel en helemaal alleen te synthetiseren. Dit zou, schriftelijk of mondeling, veel meer woorden vergen.

Hoe pak je het aan om de juiste afbeelding te kiezen?

Het kiezen van het juiste visual, dit wil zeggen deze waar uw branding zich uiteindelijk op zal baseren, is soms een kwestie van toeval. Desondanks is het in het algemeen het resultaat van een sterke reflectie. Om dit te doen,

  • begin met vast te leggen welke boodschap overgebracht moet worden. Hierdoor kunt u het emotionele accentueren en meer impact creëren bij uw doelpubliek. Dit is de reden waarom je vaak beelden rond een familie, prestaties of vrijheid ziet in reclamecampagnes voor auto’s, en dit vóór je het product zelf ziet;

  • gebruik originele beelden, in plaats van afbeeldingen, foto’s of video’s die cliché geworden zijn. Bijvoorbeeld, om “contact” voor te stellen, heeft het pictogram van een dame met een helm zijn impact verloren, vergeet het. Hetzelfde geldt voor algemene foto’s van beeldbanken;

  • test verschillende mogelijkheden. Vergelijk de impact van verschillende visuals op uw doelgroep. Richt u vervolgens vooral op degene die het meeste aanspreekt.

De ingrediënten voor een succesvolle visuele identiteit

Het recept voor een succesvolle visuele identiteit is hetzelfde voor alle soorten activiteiten; het zijn de ingrediënten die variëren. Caron illustreert: "Er is niet echt één soort beeld dat meer aan de ene activiteit is gewijd dan aan de andere. We zouden ook snel in de clichés vallen, zoals hierboven vermeld. Het ‘juiste imago’ voor uw bedrijf is een compromis tussen het voldoen aan de verwachtingen van uw eindklant en het imago van uw kernactiviteiten. Bijvoorbeeld:

  • wat wordt er gezocht in de medische sector? een gevoel van veiligheid en empathie;

  • in de modebranche? sociale erkenning;

  • wat verwachten we van een ondernemer die actief is in de bouwsector? zakelijke competentie, ernst en kwaliteit;

  • wat hoop je te vinden wanneer je bij een bedrijf solliciteert? een gevoel van samenhorigheid en een convergentie van waarden…

Focus dus op een visuele identiteit die inspeelt op deze invloedspunten en die zinvol is voor zowel uw doelgroep als uw bedrijf.”

Houd rekening met de specifieke elementen van uw bedrijf

Welke middelen en medewerkers of afdelingen u best betrekt om uw visuele identiteit te bepalen varieert. Binnen een bedrijf, zal dit afhangen van:

  • de strategie op korte, gemiddelde en lange termijn;

  • de grootte: de visuele identiteit kan tot ieders verantwoordelijkheid behoren: van sales en marketing of interne communicatie, via de e-commerce verantwoordelijke, tot de HR-afdeling. In een KMO zullen er sowieso niet veel afdelingen met meerdere medewerkers zijn. De visuele identiteit kan echter ook door één en dezelfde persoon worden beheerd. Het is ook niet nodig om uit te besteden. Semi-automatiseringsprocessen en andere geïntegreerde platforms ondersteunen kleine structuren;

  • de doelstellingen: u moet weten of u uw omzet wilt verhogen, uw bekendheid wilt vergroten, een buzz wilt maken of aan de andere kant geruststelling wilt creëren na negatieve publiciteit, nieuwe talenten wilt aantrekken, enz. Als u dit weet, weet u of u zich moet richten op geruststelling, de waarden van uw bedrijf, of eerder de zaken moet rechtzetten, of zelfs een trend moet omkeren ten opzichte van wat u vroeger deed.

Weten hoe u uw medewerkers kunt betrekken en uw klanten kunt ontmoeten

Een succesvolle visuele identiteit creëren betekent weten hoe je over jezelf, over en tegen anderen kunt praten: "Zet je medewerkers in de schijnwerpers en betrek ze erbij, bijvoorbeeld door ze mee te laten doen in een korte bedrijfsvideo. Het is waarschijnlijker om uw publiek - zowel prospects als potentiële kandidaten - te boeien dan met een video te tonen van een expert die veel tijd besteedt aan de technische kenmerken van uw beroep. Aarzel ook niet om uw doelgroep te ontmoeten: sociale netwerken en forums staan vol met meningen en andere opmerkingen. Het is een schat aan informatie over de verwachtingen van degenen aan wie u uw producten en diensten richt. Kortom, het is een sleutel om zowel uw bedrijf als uw branding een boost te geven. 

Georges Caron

Georges Caron, afgestudeerd als bedrijfs- en telecommunicatie-ingenieur, heeft hij in 2016 Piximate mee opgericht. Dit bedrijf combineert kunstmatige intelligentie en automatisering van mediabestanden tot een platform voor content management en creatie. Binnen bedrijven worden deze digitale oplossingen gebruikt door marketing- en verkoopteams, maar ook door interne communicatie, HR en e-commerce.