Heel wat ondernemers en marketeers zijn zich weliswaar bewust van het potentieel van sociale media voor de promotie van hun onderneming, maar vele weten niet waar ze moeten beginnen en gebruiken deze nieuwe communicatiemiddelen op een verkeerde manier. Hier vindt u enkele richtlijnen en praktische tips om u te helpen obstakels te overwinnen bij het goede beheer van uw sociale netwerken. 

"Ik heb geen tijd"

Net zoals u uw e-mails checkt, is een bezoek aan sociale netwerken een gewoonte die u zich in uw onderneming moet eigen maken. LinkedIn, Twitter en Facebook zijn onuitputtelijke informatiebronnen, die meer vertellen over uw markt en concurrenten dan gelijk welke SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats). Na enkele weken oefenen, zult u vaststellen dat het gebruik van deze platformen steeds gemakkelijker wordt en dat uw productiviteit toeneemt.

Inhoud plannen via Buffer, gelijktijdig beheer van uw accounts op Hootsuite, automatisering van tweets op Commun.it of het aanmaken van instructiekanalen via iifttt.com: er bestaan talloze apps (gratis en betalend) om uw productiviteit op het internet te verhogen. Tijdgebrek is dan ook geen excuus meer.

"Ik weet niet wat te zeggen"

Op sociale netwerken moet het niet alleen over uzelf gaan om in de smaak te vallen en te overtuigen. Maar waarover moet u praten, wat moet u tonen? Dat is vaak een heikel punt.

Als antwoord daarop haal ik een citaat aan van de beroemde goeroe van sociale netwerken, Gary Vaynerchuk: "U moet eerder documenteren dan creëren." Aanvankelijk volstaat het interessante informatie over uw sector te delen. Verspreid vervolgens regelmatig nieuwtjes over de evolutie van uw bedrijf. Door te vertellen over uw traject als ondernemer of handelaar, leren uw klanten en prospect uw relevantie, authenticiteit en passie kennen.

Ook hier bestaan een groot aantal gratis en betalende hulpmiddelen om informatie, trends en statistieken op basis van uw sector of voorkeuren op het internet te delen. Feedly, Google Alert en Scoop.it zijn de bekendste en meest gebruiksvriendelijke.

"Ik slaag er niet in om volgers te krijgen"

Door actief en regelmatig berichten te plaatsen, slaagt u er al in geïnteresseerde personen voor middellange en lange termijn rond u te verzamelen. In een volgende stap richt u zich tot hen en betrekt u hen bij uw inhoud via peilingen of evenementen. Wilt u daarentegen uw gemeenschap snel laten groeien, moet u investeren om de leden te activeren.

Investeren doet u bijvoorbeeld door een heel aantrekkelijke wedstrijd of een zeer interactief spel te organiseren via een platform zoals Socialshaker, waarbij u uw volgers aanzet de inhoud te delen en vrienden uit te nodigen uw website te ontdekken. Een andere optie is reclame op Facebook. Investeer elke maand enkele tientallen euro's (of meer, afhankelijk van uw budget) voor uw beste inhoud om zo uw zichtbaarheid te verhogen en meer 'likes' te krijgen.

Onthoud dat een actieve en groeiende gemeenschap vooral te danken is aan uw eigen activiteit op het internet. Wees actief, proactief en onderhoud banden met uw volgers! 

"Ik weet niet hoe ik een gesprek moet beginnen"

Nu u de tijd en inhoud voor uw sociale netwerken heeft gevonden, is het cruciaal om het gesprek aan te gaan met uw gemeenschap en toekomstige klanten. Lijkt het u een intuïtieve en persoonlijke taak om op commentaar te antwoorden? Let op: mogelijke doelwitten identificeren en u in hun conversatie mengen, is heel wat anders. Heel veel mensen negeren trouwens dat aspect.

Daartoe raad ik zoekrobotten voor sociale netwerken aan, zoals Talkwalker of Mention. Deze doen dienst als waarschuwing en melden wanneer een gebruiker door uzelf vastgelegde sleutelwoorden in zijn tekst gebruikt, waardoor u mogelijkheden voor een gesprek kunt opsporen. Wanneer uw doel gespot is, benadert u het en antwoordt u op zijn behoeften, zonder echter commercieel over te komen. Vergeet ten slotte niet dat sociale netwerken bedoeld zijn om te delen, niet om te verkopen. 

Guillaume Herinckx

Guillaume Herinckx heeft een diploma digitale marketing en is binnenkort drie jaar freelance consultant. Onlangs richtte hij Makerz op, een kantoor voor digitale communicatie ten dienste van kmo's. In zijn vrije tijd gaat hij graag naar de bioscoop en schrijft hij voor verschillende media, zoals CinéFilm en Cinenews, artikels over films. 

Verzend