Inhoud delen via uw netwerk en uw publiek informeren: de sleutel tot succes!

Aanwezig zijn op de sociale media, dat is de werking van elk van deze platforms omarmen: u moet iets geven om iets terug te krijgen. Als u een bedrijfsprofiel aanmaakt op een sociaal netwerk, moet u erop letten dat het niet alleen over de onderneming zelf gaat. Deze regel kan tegendraads lijken of moeilijk te vatten zijn, zeker wanneer uw project nog in de beginfase zit. Want hoe vermijdt u dat u te veel aandacht geeft aan de anderen, en dus niet genoeg aan uzelf? Loopt u niet het risico om de concurrentie op de voorgrond te plaatsen?

De 10-4-1-regel

De 10-4-1-regel, die voor het eerst opduikt in The B2B Social Media Book, geeft u een idee van een goede 'dosering' om aan zelfpromotie te doen op sociale media. Het gaat hierbij om een evenwicht tussen het publiceren van inhoud over een bepaald thema, persoonlijke inhoud en promotiemateriaal. De 10-4-1-regel wordt gebruikt door verschillende content-marketingspecialisten en is een van de bekendste tools om zich op de kaart te zetten als deskundige binnen zijn vakgebied, door in te zetten op inhoud.

De regel luidt als volgt: van elke vijftien berichten gepubliceerd op sociale media...

→ zijn er idealiter tien berichten met informatie gericht aan uw eigen publiek, over onderwerpen die ze waarschijnlijk interessant vinden. Om niet te veel tijd te verliezen aan de zoektocht naar interessante inhoud, kunt u best op voorhand de thema's bepalen die uw lezers zullen interesseren en kwaliteitsvolle externe bronnen zoeken binnen uw vakgebied (bijvoorbeeld via Pinterest, ScoopIt of met Google Alerts);

→ vier berichten zouden inhoud moeten geven die u zelf hebt gemaakt. Dat kan een foto zijn, een geluidsopname, een video ... Het doel: uw talent tonen aan de hand van de kwaliteitsvolle inhoud die u deelt;

→ een enkel bericht van de vijftien kan puur ter promotie zijn ('call-to-action'), zoals een uitnodiging voor uw tentoonstelling, een link naar uw site, een aanbieding...

Deze vijftien berichten kunnen natuurlijk over een hele tijd gespreid worden – de regel wil maar een idee geven van de verhouding tussen zelfpromotie en informatie delen met uw netwerk. Naast deze verhouding wil deze regel de gebruikers van sociale media vooral doen inzien dat ze niet kunnen slagen zonder de hulp van anderen.

Voor wat hoort wat!

Door aanwezig te zijn op sociale media moet u dus rekenen op anderen voor succes. Het is van essentieel strategisch belang om op deze platforms iets te geven om iets terug te krijgen; als u uw project dus lanceert op een sociaal netwerk, moet uw eerste reflex zijn om een digitaal netwerk op te bouwen, door te 'liken' of de profielen van uw meest nabije contacten te volgen (goede vrienden, familie, partners, 'bevriende' bedrijven of rechtstreekse concurrenten). Door deze eerste stap kunt u zich aanvankelijk laten zien en vervolgens de nodige thematische berichten delen via uw profiel. 

Als u bijvoorbeeld een Facebookpagina aanmaakt over duurzame voeding, volg dan meteen pagina's over dit thema (biowinkels, dagbladen, blogs of gespecialiseerde magazines, bekende persoonlijkheden in deze wereld ...). Let erop dat u deze stap neemt als 'pagina' en niet als particulier!

Vervolgens kunt u de inhoud die deze gelikete pagina's zelf bekijken, liken, becommentariëren en delen aan de hand van uw gepersonaliseerde nieuwsfeed, via uw eigen pagina. Neem zo dagelijks 5 minuten de tijd om uw gelikete pagina's te bekijken: een like of een commentaar op een publicatie vandaag kan morgen tot resultaten leiden!

Zodra u deze eerste stap hebt genomen, kunt u door de 'voor-wat-hoort-wat'-regel zelf contact opnemen met de mensen achter de pagina's die u volgt en hen hulp vragen om uw inhoud te verspreiden.Als u bijvoorbeeld een evenement organiseert voor de lancering van uw nieuwe wijnbar, aarzel dan niet om contact op te nemen met de profielen van naburige winkels om hen te vragen de informatie mee te verspreiden! Sociale media staan immers erg open voor dit soort dingen: iedere eigenaar van een pagina/profiel is bezig met de kwestie van zichtbaarheid en voor zover uw inhoud overeenkomt met hun doelgroep, zullen ze u vaak graag helpen.

Om het 'voor-wat-hoort-wat'-principe na te leven zult u hetzelfde voor hen moeten doen als ze dat vragen!

Solange De Mesmaeker

Solange De Mesmaeker heeft een diploma communicatie en journalistiek van het IHECS en heeft al van in het begin een passie voor Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Ze was gedurende vier jaar communicatieverantwoordelijke bij SMartBe en ontwikkelde er opleidingen rond het gebruik van sociale media voor projectinitiators. Samen met een partner richtte ze begin 2018 Les Branchées op, dat opleidingen en coaching maar ook digitale contentproductie aanbiedt.