Op 30 september is het Weekend van de Klant, het ideale moment om uw cliënteel in de bloemetjes te zetten en er voor te zorgen dat ze naar uw zaak terugkomen. Frederik Lips van winkelketen Bel & Bo geeft enkele praktische tips om dit succesvol aan te pakken.

Ken uw klassiekers: klantenkaart en geschenken

Er zijn veel verschillende manieren waarop u uw klanten kunt laten terugkeren naar uw winkel, maar enkele recepten bewezen reeds hun nut. Een ervan is op speciale gelegenheden, zoals de Dag van de Klant, Moeder- of Vaderdag en Oudjaar, uw cliënteel een geschenk of attentie geven.

Let wel: u kunt niet om het eender wat weggeven. Uw cadeautje moet doordacht zijn en in lijn met het profiel van uw klanten liggen. Geef dus niet iets waarvan u weet dat het in de vuilbak of ergens in een stoffige kast verdwijnt, maar een item waar uw klant effectief iets aan heeft. Het moet daarom zelfs niet noodzakelijk iets zijn dat u zelf verkoopt. Wij hebben bijvoorbeeld ooit een parfum uitgedeeld, waar nadien zoveel vraag naar was dat we het uiteindelijk opgenomen hebben in onze collectie.

Daarnaast is een klantenkaart steeds interessant. Zo kunt u trouwe klanten na een aantal aankopen, of aankopen voor een bepaalde som belonen met een korting. Die hoeft zelfs niet groot te zijn, een symbolisch bedrag is vaak al voldoende. Het is hier het gebaar dat telt.

Doe aan joint marketing

Iets minder traditioneel maar ook effectief is aan joint marketing doen. Daarbij gaat u een partnerschap aan met een andere ondernemer, bedrijf of merk en geeft u bij een aankoop in uw zaak een kortingsbon voor uw partner, en omgekeerd. Uw klant zal blij zijn met de korting en zich herinneren dat hij ze bij u kreeg, én u kunt uw cliënteel uitbreiden dankzij de bonnen die uw partner uitdeelt. Een win-win-win, voor u, uw partner en uw klant!

Beloon trouwe klanten met extraatjes

We proberen ook onze trouwe klanten van ons klantenbestand af en toe te belonen met een extraatje. Zo krijgen zij onze folder met nieuwe collecties en promo’s steeds in hun mailbox, en dus vóór de papieren versies aankomen. Bovendien organiseren we regelmatig flashverkopen met korting van een bepaalde duur op onze webshop. Trouwe klanten hebben dan een stapje voor, want zij worden hier via mail van op de hoogte gebracht. Ook dit zorgt ervoor dat ze ons niet vergeten en ze bij ons terug komen.

Toch moet u hier ook mee oppassen. Niemand krijgt graag overdadig veel mails van dezelfde afzender. Zorg er dus voor dat uw boodschappen steeds nieuwe informatie bevatten en ze zeker niet als spam ervaren worden. Want als dat het geval is, loopt u het risico dat de klant u de rug toekeert.

Boven alles: zet in op dienstverlening

Als u nu aan de slag gaat, moet u zeker deze regel in het achterhoofd houden: alles begint met degelijke producten en een goede dienstverlening. Zorg er dus voor dat uw personeel vriendelijk en behulpzaam is, anders gaan uw acties weinig zin hebben. 

Frederik Lips

Frederik Lips is sinds 2015 Operations Manager bij winkelketen Bel & Bo. Daarvoor deed hij ervaring op in verschillende functies bij technologiebedrijf ThyssenKrupp.

Verzend