Als starter een plaats op de markt veroveren kan een tijdrovende en kostelijke operatie zijn. Een van de manieren waarop u het verschil kan maken, is door aan personal branding te doen. Hierbij linkt u zichzelf aan uw merk door uw persoonlijkheid, vaardigheden en waarden in uw product te weerspiegelen. Nisha Van Wanzeele legt uit hoe ze dit aanpakte.

Starten met een blog

Nisha Van Wanzeele kampte van jongs af aan met huidproblemen. In 2010 startte ze een blog waarop ze haar persoonlijke ervaring deelde. Haar verhaal sloeg aan, want al snel bereikte ze meer dan 20.000 bezoekers per maand en werd haar naam een begrip in de cosmeticawereld. “Eigen onderzoek leerde me dat zowel de cosmeticaproducten van grote merken, als de huismerken van supermarkten zelden efficiënt en soms zelfs ongezond zijn. Daarom besloot ik in 2014 om een eigen lijn van huidverzorgingsproducten op de markt te brengen, volledig gebaseerd op mijn eigen ervaringen”, vertelt Van Wanzeele.

“Dankzij een crowdfundingactie via mijn blog zamelde ik de nodige middelen in. Het voordeel hiervan was dat ik niemand inspraak hoefde te geven en de controle over mijn producten moest opgeven. Dat ik al een groot aantal lezers had, was natuurlijk een voordeel om mijn startkapitaal op te halen.”

Verbind uw product met uw verhaal

“Door mijn product te verbinden met mijn persoonlijk verhaal onderscheid ik me als jonge onderneemster van de gevestigde cosmeticamerken. Ik geloof daardoor ook sneller het vertrouwen van potentiële klanten te winnen, omdat ze een persoon kunnen associëren met wat er aangeboden wordt”, zegt Van Wanzeele.

“Mijn blog, waar iedereen mijn persoonlijk verhaal kan lezen, en mijn website, waar mijn producten via online apotheken te koop zijn, zijn dan ook onderling verbonden. Zo kan iedereen het verhaal achter mijn producten ontdekken. Maar ook offline wil ik zichtbaar zijn, daarom is mijn lijn te verkrijgen bij elke apotheek in Vlaanderen.”

Uw persoonlijkheid in de verf zetten

“Zelf ben ik nog steeds heel actief op sociale media. Nu mijn naam aan een product is gelinkt, wil ik dat mijn lezers op mijn informatie kunnen blijven rekenen. Daarvoor plaats ik regelmatig updates op mijn blog en sociale media. Toch benader ik deze media op een verschillende manier. Terwijl de onderwerpen op mijn blog steevast naar huidverzorging linken, kunnen mijn tweets ook persoonlijk zijn.”

“Daarnaast probeer ik heel open en eerlijk te zijn over mijn product. Veel bedrijven schrikken hier nochtans voor terug, omdat ze denken dat voor advies betaald moet worden, maar ik geloof dat het uw verhaal net geloofwaardigheid verleent. Daarom ga ik ook regelmatig spreken op verschillende evenementen. In vele gevallen gaat dat over mijn expertise en niet per se over mijn product,” aldus de jonge onderneemster.

Personal branding: het overwegen waard?

“Startende ondernemers zou ik volgende raad meegeven: om uzelf te lanceren en uw persoonlijkheid aan uw product te linken, is authenticiteit van groot belang. U moet goed weten wie u bent en waar u voor staat. De beste manier om hier achter te komen, is uw passie te zoeken. Vind wat u echt boeit en maak hier uw beroep van”, adviseert de huidspecialiste. “Luister daarbij naar goede raad van anderen, maar vergeet niet dat niet elk advies voor u geschikt is. U moet dus sterk in uw schoenen staan en durven uw eigen ding doen.”

Nisha Van Wanzeele

Nisha Van Wanzeele

Nisha Van Wanzeele startte in 2010 met een blog over huidverzorging en een praktijk waar ze huidproblemen op natuurlijke wijze behandelt. In 2014 bracht ze een eigen lijn van huidproducten, Mimique, op de markt, gebaseerd op haar persoonlijke ervaringen. 

Verzend