Wie zijn profiel optimaliseert, schenkt zichzelf een compleet, relevant en coherent businesskaartje - eentje waarmee u bovendien de helft van de actieve bevolking in België kan bereiken. LinkedIn is immers veel meer dan een middel om uw bestaande contacten te onderhouden: het is een platform dat u toelaat uw onderneming in de etalage te zetten, potentiële werknemers te scouten, kennis te delen, en vooral, nieuwe partnerships en opportuniteiten te verkennen.

Volledigheid is de sleutel

Om succesvol te zijn op deze “professionele Facebook”, is het van belang dat uw profiel zo volledig en gedetailleerd mogelijk is: door uw kwaliteiten en verwezenlijkingen in de verf te zetten, wordt uw profiel aantrekkelijker en zal uw onderneming meer naar waarde geschat worden door potentiële klanten. Een compleet LinkedIn-profiel is dus  essentieel als u probeert uw contactenboekje uit te breiden.

In 8 stappen naar een sterk profiel

  1. Kies een profielfoto waarop u op uw best bent: de eerste indruk telt. U kiest best voor een foto die professioneel overkomt, goed belicht is en met een effen achtergrond.

  2. Kies een slogan die blijft hangen – dit mag een tikkeltje informeler of explicieter dan wat u misschien op uw businesskaartje zou zetten. Ga voor iets dat in het oog springt en blijft hangen bij professionals of mogelijke klanten die op zoek zijn naar uw diensten of producten.

  3. Vervolledig uw profiel met enkele rake zinnen. Deze stap moet mensen uitnodigen om u en uw bedrijf beter te leren kennen. Het veld "Summary" wordt geïndexeerd door de zoekmachine van LinkedIn, vergeet dus zeker niet om hier typische kernwoorden met betrekking tot uw activiteiten en competenties in op te nemen. Dit is essentieel om ervoor te zorgen dat u gevonden wordt, zodat potentiële klanten makkelijk bij uw profiel/pagina terecht kunnen komen.

  4. Beschrijf uw loopbaan, opleidingen en diploma's. Illustreer uw verdiensten en successen met concrete voorbeelden en realisaties. Geef uw competenties aan met de "Skills"-functie en laat uw relaties deze bekrachtigen. Het is erg belangrijk aanbevelingen te verzamelen via de contacten die u kennen: het onderstreept uw kwaliteiten en geeft lezers een heel concreet idee waarvoor ze bij u terecht kunnen.

  5. Uw cv verdient méér dan zomaar even kopiëren/plakken!  Ga voor een persoonlijke toets en laat zien wie u echt bent. Vervolledig en personaliseer uw profiel zodat het weergeeft waar u en uw onderneming voor staan, en doe dit zo aantrekkelijk en overzichtelijk mogelijk. Ook wat u in uw vrije tijd doet kan hierbij interessant zijn. Dat u zich als vrijwilliger bij een jeugdbeweging of een sportvereniging heeft ingezet kan misschien bijdragen tot een positief imago?

  6. Voeg foto's, video's, presentaties en documenten toe en creëer zo een "multimedia-portfolio". U kan deze elementen op uw profiel linken of invoegen vanuit diverse platformen zoals SlideShare, Twitter of YouTube. Dit maakt uw profiel meteen dynamischer, wat bijdraagt tot een aantrekkelijke uitstraling van uw onderneming.

  7. Schrijf een wervende "minibiografie" en voeg (bij voorkeur in de hoofding) links toe naar uw andere onlineprofielen (Twitter, Facebook, corporate sites en blogs, portfolio). Ook dit verhoogt uw kansen om te worden gevonden door de zoekmachines.

  8. Word lid van groepen die betrekking hebben tot uw vakgebied en neem af en toe deel aan een discussie - dit is een handige manier om nieuwe contacten te leggen en verhoogt uw online zichtbaarheid gevoelig. Vergeet tot slot ook niet de belangrijkste delen van uw presentatie in het Engels te vertalen als u internationaal prospecteert.

Boris Jancen

Boris Jancen is sinds 2006 hoofdredacteur van het maandblad Inside Digital Media en volgt de digitale markt in al zijn facetten van nabij: van mobiel tot sociaal, tot cloud of e-commerce.

Verzend