De nieuwste hype in de wereld van de smartphone is zonder twijfel de opkomst van de messagingapp, zoals WhatsApp en Viber. Ze bieden een nieuwe manier om de consument onmiddellijk en zeer persoonlijk te benaderen. Kunnen ze ook revolutionair zijn voor uw zaak ?

Het offensief van WhatsApp, Viber en Messenger

Het aantal gebruikers dat via deze apps communiceert, nadert binnenkort een miljard. Een potentiële doelgroep die niet te negeren valt! En het lijkt er niet op dat deze trend snel zal omkeren. Sterker nog, de grote spelers (WhatsApp, Facebook Messenger, Viber) zien hun gebruikersaantal snel toenemen.

Samen met de groei van het aantal gebruikers, groeit ook de duur van de chatsessies. Via WhatsApp, veruit de meest populaire messagingapp, worden dagelijks meer dan 30 miljard berichten verstuurd, afkomstig van 700 miljoen actieve gebruikers. Daarmee heeft het meer gebruikers dan Twitter en Instagram samen.

Terwijl de merken zich in dezelfde positie als 5 jaar geleden bevinden: ze willen graag met de consument in gesprek gaan, maar weten nog niet goed hoe.

De voordelen van messaging voor bedrijven

De messagingapps zijn vooral sterk op het gebied van “push marketing”, getuige hiervan zijn de belangrijkste voordelen:

  • De apps zijn beschikbaar op zowat elke smartphone.
  • U kan er niet alleen tekst, maar ook foto’s en video’s met verzenden.
  • De communicatie is volledig gratis, in tegenstelling tot sms’en en dataverkeer (e-mail) dat wordt aangerekend door service providers.
  • Ze maken het mogelijk onmiddellijk te communiceren en groepsgesprekken te houden.
  • Bedrijven staan via de apps direct in contact met de consument.

Hoe messaging “one-to-one” marketing revolutionair zal veranderen

Net omdat ze in staat zijn op een globale manier te beantwoorden aan de doelstellingen van bedrijven, zullen messagingapps snel hun plaats veroveren op de markt. Op het vlak van media en communicatietechnologie (voice & data) maken zowel WhatsApp als Viber het mogelijk persoonlijke berichten (klantenservice) te sturen, te communiceren in door middel van afbeeldingen, virtuele cadeaus en zelfs door betalingen te verrichten.

3 manieren om « one-to-one » communicatie toe te passen

  • AppCare of cliëntenservice : Naast het web, Twitter en Facebook, kunnen bedrijven zich ook wenden tot messagingapps om met hun klanten te communiceren. Dit medium wint nog aan kracht als het gekoppeld wordt aan CRM.
  • News en content : Messagingapps zijn zonder twijfel betrouwbare communicatiekanalen om een boodschap met een commerciële inhoud te verspreiden. NRC-Q was een van de eerste mediabedrijven in de Lage Landen dat gepersonaliseerd nieuws verspreidde naar een interactief doelpubliek.
  • Werving : WhatsApp maakt het mogelijk uw doelgroep (hetzij individuen, hetzij groepen) te benaderen op een ludieke en wervende manier, bijvoorbeeld door middel van video’s.

Bedrijven beginnen beter vandaag dan morgen deze technieken te gebruiken, zelfs als ze nog van nul moet beginnen. De investering zal zichzelf gegarandeerd terugverdienen, van zodra u alle kneepjes  beheerst (e-mail, social graph, lokalisatie) en kunnen wedijveren met andere marketingkanalen.

Hoewel de meeste platformen voor messaging (nog) geen ruimte is voorzien voor media, is het dankzij een vertrouwenspolitiek toegestaan berichten met een commerciële inhoud te verzenden op voorwaarde dat de gebruiker expliciet toestemming geeft. (Opt-in)

De Europese regels eisen nochtans van de gebruikers van de “one-to-one” communicatiemiddelen dat ze zich houden aan de wetgeving omtrent de privésfeer, door de keuze te voorzien om zich te laten verwijderen uit de database door middel van een simpel verzoek tot uitschrijven. (Opt-out)

Boris Jancen

Boris Jancen is sinds 2006 hoofdredacteur van het maandblad Inside Digital Media en volgt de digitale markt in al zijn facetten van nabij: van mobiel tot sociaal, tot cloud of e-commerce.

Verzend