Met meer dan twee miljoen leden in België kan LinkedIn zowel professionals op zoek naar zichtbaarheid op de arbeidsmarkt als de ambitieuze ondernemer verleiden. Hieronder leert u hoe dit sociale netwerk u kan helpen bij uw ondernemerschap.

LinkedIn, ondernemers weten waarom…

Het grootste professionele sociale netwerk in de wereld bereikt momenteel ongeveer de helft van de actieve bevolking in België. Onder die professionals trekt LinkedIn heel wat ondernemers en kandidaat-ondernemers aan. Waarom?

De redenen zijn evident: het platform biedt de mogelijkheid om eenvoudig prospecten te zoeken, ervaringen uit te wisselen, op grote schaal informatie te verspreiden, de actualiteit van welbepaalde sectoren op te volgen en onontbeerlijk talent voor uw bedrijf op te sporen.

Sterke middelen om uw zaken op te krikken!

Zelfs wanneer LinkedIn u toelaat om uw contactbestand te onderhouden en uw zaken verder uit te bouwen, moet u toch leren omgaan met alle communicatiemiddelen, zowel gratis als betalend, die voor de leden beschikbaar zijn.

Uw aanwezigheid op het netwerk begint bij de creatie van een optimaal profiel waarbij het toevoegen van kernwoorden een goede ranking in de zoekmachines garandeert. Het platform biedt u ook de kans om de visibiliteit van aantrekkelijke inhoud te verhogen, ondermeer via foto’s, video’s, cv’s, SlideShare presentaties, links naar uw blog en de bedrijfswebsite. Het is zelfs mogelijk om een echte “bedrijfspagina” op te stellen, vergelijkbaar met een Facebookpagina, een waar alternatief voor een website.

Ondernemers die hun weg nog zoeken, kunnen zich bovendien inschrijven in groepen om deel te nemen aan diverse discussies over specifieke onderwerpen (bv. hoe start u een bedrijf op, fondsenwerving, juridische statuten en de beste werkmiddelen). Bepaalde groepen kunnen zelfs rechtstreeks beheerd worden door “coaches” bij het oprichten van bedrijven. Vaststaat dat er voor elk thema en elke smaak wat wils is: het Centrum voor jonge ondernemers in België, Startup Weekend Brussels, de ondernemersclub van de Solvay Alumni of de groep van Bizcover.

In een volgend artikel gaan we verder in op hoe de zichtbaarheid van uw profiel te verhogen, een professioneel netwerk uit te bouwen en een bedrijfspagina te beheren zodat u de impact van LinkedIn kan maximaliseren voor uw activiteiten.

Boris Jancen

Boris Jancen is sinds 2006 hoofdredacteur van het maandblad Inside Digital Media en volgt de digitale markt in al zijn facetten van nabij: van mobiel tot sociaal, tot cloud of e-commerce.

Verzend