LinkedIn is veel meer dan een online cv: het is  hét sociaal netwerk bij uitstek voor professionals. Hieronder leert u hoe een sterk profiel u heel wat opportuniteiten kan opleveren.

1. Zorg ervoor dat uw profiel volledig is

Een LinkedIn-profiel is een online visitekaartje. Wilt u uw business boosten, dan vult u dit hulpmiddel best zo volledig mogelijk in. Denk aan uw 'Elevator Pitch' of de manier waarop u zich voorstelt op netwerkevents. Die informatie moet ook in uw profiel terug te vinden zijn.

Beperk u niet tot uw opleiding, maar neem ook uw competenties, projecten, presentaties en zelfs eventuele onderscheidingen op in uw profiel. Vraag uw contacten en klanten om een aanbeveling te schrijven als uw pagina klaar is.

Eens uw profiel is ingevuld, kunt u aan de hand van verschillende criteria controleren hoe effectief uw LinkedIn-profiel is met de 'Social Selling Index'. Die tool geeft u ook tips om uw profiel nog meer te optimaliseren.

2. Informatie verzamelen

Een volledig profiel volstaat niet om u als expert te profileren op LinkedIn. Daarvoor moet u eerst relevante informatie verzamelen voor uw activiteit (informatie die u daarna met uw netwerk kunt delen). Dat doet u door influencers te volgen, u bij organisaties aan te sluiten die actief zijn in uw domein en aan themagroepen deel te nemen.

Heeft u interessant nieuws ontdekt voor uw sector of informatie die voor elke ondernemer nuttig is? Deel ze met uw netwerk en voeg er bij voorkeur persoonlijk commentaar aan toe. Dit alles neemt slechts enkele minuten per week in beslag. Bovendien toont het de bezoekers van uw profiel dat u echt actief bent op het platform en ze u dus makkelijk kunnen bereiken. Op de hoogte blijven van de nieuwigheden in uw sector is daarnaast ook essentieel om uw activiteiten te laten groeien.

Maar hoe weet u welke groepen en profielen belangrijk zijn voor u? Heel eenvoudig: ga naar de sites en media die u regelmatig bezoekt en zoek dan hun accounts of groepen op LinkedIn. Abonneer u op deze LinkedInpagina’s of op de accounts van de grote namen in uw sector (een CEO, een minister, de voorzitter van de beroepsvereniging...). Hun nieuwsberichten verschijnen dan op uw startpagina. U hoeft dan enkel de voor u interessante weetjes uit de gedeelde informatie te halen. Als u zich op profielen of pagina’s abonneert, verschijnen er bovendien nog tal van suggesties om u op te abonneren en hun content te volgen. Dat verhoogt uw aantal informatiebronnen aanzienlijk.

3. Externe content delen en bespreken

Deel en bespreek een keer per week een artikel of presentatie die u voor uw werk hebt gelezen of gebruikt. Leg uit waarom ze al dan niet nuttig is en geef gerust ook uw eigen mening. Authenticiteit is essentieel in de communicatie op sociale netwerken.

Een minimale activiteit is noodzakelijk om uw netwerk snel en efficiënt uit te breiden. Een wekelijkse publicatie herinnert uw contacten eraan dat u de geknipte persoon bent voor informatie over een bepaald thema en om aan hun behoeften te voldoen. De kans is groot dat u op termijn nieuwe klanten kunt aantrekken via LinkedIn. Veel bedrijven gaan op zoek naar freelancers via LinkedIn: beantwoordt u aan hun zoekcriteria en profileert u uzelf als expert in uw sector dankzij uw activiteit op LinkedIn, dan is de kans groot dat ze u contacteren.

4. Zelf content publiceren

Door de drie eerste adviezen in dit artikel te volgen kunt u uw profiel al aanzienlijk optimaliseren. U kunt echter nog een stap verder gaan en uw abonnees op LinkedIn tips of advies geven.

Met LinkedIn Pulse (het bloggingplatform van LinkedIn) kunt u rechtstreeks op het platform een blogartikel schrijven en het met de hele community delen. Met zo’n aantrekkelijk en interactief artikel kunt u de aandacht vestigen op een bepaald thema en uw theoretische en/of praktische expertise in de verf zetten.

Let wel op dat u niet de adviezen van iemand anders overneemt. Nogmaals, uw persoonlijke mening, geïllustreerd met enkele concrete voorbeelden, is de beste manier om de interesse van uw abonnees te wekken.

Guillaume Herinckx

Guillaume Herinckx heeft een diploma digitale marketing en is freelance consultant. Hij richtte Makerz op, een kantoor voor digitale communicatie ten dienste van kmo's. In zijn vrije tijd gaat hij graag naar de bioscoop en schrijft hij voor verschillende media, zoals CinéFilm en Cinenews, artikels over films.