Op sommige websites moet u zich door vele pagina's wurmen om zelfs maar een telefoonnummer te vinden. Laat staan dat u er een vraag zou kunnen stellen. Op websitevlak maken heel wat zelfstandigen, handelaars of kmo-bedrijfsleiders kapitale fouten. Een gemiste kans, oordeelt Jean Van Houtryve, van wie het bedrijf Visix elke maand tienduizend bezoekers over de digitale vloer krijgt.

Digitale verkoper

“Een website moet al lang meer zijn dan alleen een digitale brochure waar een bedrijf zijn producten of diensten toont. Onze kmo investeerde enkele jaren geleden best wel fors in de vernieuwing van de website, want een goede webstek genereert leads, en leads genereren omzet."

Visix drukt digitaal op groot formaat. Met een specialisatie in textiel. Het bedrijf begon al in 1903 met het bedrukken van textiel voor vlaggen. Maar tegenwoordig dekt de vlag nog maar een vierde van de omzet. Met de ontwikkeling van een website zoals het hoort, ging voor Van Houtryve een nieuwe wereld open. "Hadden we in het begin honderd bezoekers per maand, dan werden er dat na enkele jaren meer dan tienduizend."

Wijst u de fysieke verkoper dan de deur? "Neen, integendeel. Want wie zou dan alle vragen beantwoorden en de extra omzet in goede banen leiden...?"

SEO en SEA

Alleen dankzij relevante teksten op de website zullen onze klanten en prospecten ons blijven bezoeken.

Door gebruik te maken van de juiste zoektermen op het internet via Search Engine Optimisation (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) trekt de website van Visix doelgericht klanten en prospecten aan. "Een prospect die vlaggen met zijn logo zoekt voor het bedrijfsgebouw, die vindt ons via SEO. En prospecten die pakweg Mexicaanse vlaggen voor een Mexicaanse avond willen, die trekken we binnen via SEA."

Het is wel werken, natuurlijk. Toch? "Alleen dankzij relevante teksten op de website zullen onze klanten en prospecten ons blijven bezoeken. En er is ook nieuwswaarde nodig. Daarom brengen we bijvoorbeeld tijdens het EK- of WK-voetbal, nieuws en informatie over vlaggen. Die informatie is niet bedoeld om direct vlaggen te verkopen, maar ze maakt onze website wel bekend bij potentiële klanten."

Veel brol op het web

Beginnen nog veel zelfstandigen zonder of met een slechte website aan hun activiteit ? De vraag stellen is ze beantwoorden. "De meesten 'ontwikkelen' een website die weinig meer is dan een digitaal visitekaartje. Minder zelfs, want daarop vindt u meteen het telefoonnummer van het bedrijf. Een website die leads genereert en omzet oplevert, daar denken velen niet aan. Uit onwetendheid."

"Ook een website waarop u als klant of prospect gemakkelijk een vraag kunt stellen is zeldzaam. Laat staan dat u ooit een antwoord zou krijgen. Er is echt nog werk aan de winkel in websiteland."

Jean Van Houtryve

Bijdrage:

Jean Van Houtryve

Jean Van Houtryve is CEO van vlaggen- en spandoekenproducent Visix. Hij is overtuigd van de mogelijkheden van online marketing en past ze ook toe in zijn bedrijf.

Verzend