Als u bezoekers naar uw website weet te lokken, hebt u veel meer kansen om uw product of dienst te verkopen. Anthony Belpaire, Industry Head bij Google Belux, heeft ons al eens gratis manieren gepresenteerd om uw vindbaarheid voor zoekmachines te verbeteren. Deze keer vertelt hij over online marketingcampagnes. 

Een goede positie voor uw advertentie

“Allereerst moeten we accepteren dat op het internet niet alles beheersbaar is”, aldus de expert. De tool Google AdWords helpt u uw website beter vindbaar te maken voor zoekmachines met behulp van de SEM-techniek (Search Engine Marketing). Zo vergroot u niet alleen uw zichtbaarheid, maar ook de betrokkenheid van internetgebruikers: ze lezen uw inhoud, kopen uw product, delen uw website, enzovoort. “De positie van advertenties in Google wordt bepaald door een heldere formule. Hoe hoger de kwaliteit van uw advertentie, des te beter de positie van de advertentie ten opzichte van die van uw concurrenten, zonder dat u een grote bieding hoeft voor te stellen”. Voor de kwaliteit van een advertentie zijn verschillende zaken van belang. Allereerst het aantal keren dat internetgebruikers op uw advertentie klikken. Vervolgens het nut en de duidelijkheid van de content op uw website, maar ook de relevantie van uw ‘landing page’, de pagina die wordt geopend wanneer de internetgebruiker op uw advertentie klikt. Als iemand die heeft gezocht op ‘grasmaaier’ interesse heeft voor uw advertentie, is het dus belangrijk dat hij of zij direct op de pagina met uw verschillende modellen grasmaaiers terechtkomt en niet op uw startpagina. 

Targeting van reclamecampagnes

“Het is essentieel dat u meerdere advertenties maakt voor de producten en diensten die u aanbiedt: deze mikken namelijk op verschillende profielen. Dit kunt u doen in de vorm van extensies, koppelingen onder uw advertentie die rechtstreeks naar uw artikelen met korting of nieuwe collectie leiden”, aldus de Google-specialist. Vermeld ook wat u onderscheidt van uw concurrenten: materiaal, kleur, kwaliteit … “Verkoopt u chique vintage jurken? Sluit dan termen als ‘goedkoop’ en ‘tweedehands’ uit”. Campagnes werken op basis van kosten per klik (CPC). Dat betekent dat u betaalt op basis van het aantal keren dat op uw advertentie wordt geklikt. Zo betaalt u alleen voor bezoekers die echt interesse hebben in uw advertentie en mogelijk bij u willen kopen. 

Andere kanalen, afhankelijk van uw marketingdoelstelling

Als u een bepaald gevoel bij uw doelgroep wilt oproepen en de merkidentificatie wilt versterken, is het een goed idee om banners te plaatsen op websites die zich op uw doelgroep richten. “U kunt uw jurkenwinkel bijvoorbeeld bekender maken door een banner in de kleuren van uw logo op websites van vrouwenbladen te plaatsen”. Video’s zijn een andere manier om de interesse van uw doelgroep te wekken, tegen lage kosten als u ze zelf maakt en op Facebook, Vimeo of YouTube zet. Sociale netwerken beschikken over biedsystemen die vergelijkbaar zijn met Google AdWords. In een volgend artikel vertellen we u meer over deze nieuwe reclamekanalen. 

Win klanten door uw online aanwezigheid te verhogen!

Anthony Belpaire en Lionel Soccal van Google België bespreken de opportuniteiten van het internet om zo nieuwe klanten te winnen voor uw bedrijf.

Anthony Belpaire

Anthony Belpaire

Anthony Belpaire is Industry Head bij Google Belgium. Hij is ingenieur in artificiële intelligentie van opleiding. Hij studeerde in Gent en Valencia voor hij zich aanmeldde bij het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology.

Verzend