Met de komst van de shoppingfunctionaliteit wordt Instagram langzamerhand de grootste online etalage ter wereld. Een kans die merken en handelaars niet mogen laten liggen. Op voorwaarde dat ze het goed doen, natuurlijk. Ontdek de beste manier van werken.

Instagram in cijfers

Met meer dan 800 miljoen gebruikers, 4 miljard “likes” en dagelijks 95 miljoen geposte foto’s en video’s heeft Instagram zich ontpopt als toonaangevend sociaal netwerk. Temeer omdat de nieuwe shoppingfunctie het bedrijfsaccount omvormt tot een virtuele shop met een enorm potentieel: 80 % van de volgers met een leeftijd tussen 18 en 29 jaar is verbonden met een merk. En 25 miljoen onder hen gebruiken het platform voortaan als onderdeel van hun marketing- en communicatiestrategie. Een grote troef die ondernemers die hun online verkoop willen promoten zeker niet mogen negeren. Des te meer als we bedenken dat 14 % van de mobiele Instagramgebruikers bereid is om te kopen. (*) 

In België hebben al verschillende winkelketens, start‑ups en designers dit nieuwe verkoopkanaal ingezet. McDonalds, Starbucks, Nike, Levis, Ikea maar ook het Belgische modelabel Essentiel Antwerp zetten hun producten in de kijker in hun verhalen. De miljoenen volgers veranderen op dat moment in consumenten. Het platform is misschien niet geschikt voor elke onderneming, maar dankzij de betrokkenheid, die tot 20 keer hoger is dan op Facebook, is het een perfect instrument voor lokale marketing en buurtwinkels.

Instagram Shopping, een innovatie voor de onlineverkoop

Door simpelweg de interactieve zones van een foto of video (getagd product) aan te klikken of aan te raken, verschijnt de prijs en de omschrijving van een product. Via de “Shoppen”-knop wordt u meteen doorgestuurd naar de e-shop van de handelaar. Bedrijfsaccounts kunnen een “Shop”-tabblad toevoegen (met een overzicht van alle producten), op voorwaarde dat ze minstens 9 shopberichten geplaatst hebben op hun bedrijfsprofiel op Instagram. 

Screenshot NL- sac
Screenshot NL - description photo

Om het koopgedrag van de volgers te stimuleren, verschijnen er regelmatig nieuwe functionaliteiten op Instagram: in de eendaagse ”verhalen” kan nu ook een link worden toegevoegd naar een webshop, en met “swipe up & buy” komt de gebruiker rechtstreeks in de e-shop terecht als hij het scherm van zijn smartphone naar boven veegt. In uw “Stories Highlights” kunt u foto’s van producten permanent zichtbaar maken bovenaan uw profiel.

Screenshot NL - webshop

Zoals bij alle andere content die u post op sociale media, moet u ervoor zorgen dat het steeds relevant, origineel en interactief is en dat het coherent is met het imago van uw merk.

Uw shop lanceren op Instagram? Niet zo eenvoudig ...

Instagram Shopping is gratis, maar voor u met verkoop op Instagram kunt beginnen, moet u een bedrijfsprofiel aanmaken en een shop die gekoppeld is aan uw Facebookpagina. 

Het beheren van een e-shop op Instagram vraagt verschillende handelingen (synchronisatie van uw productcatalogus met een e-commerceplatform, authenticatie van uw bedrijfsaccount, beheer van media-aankopen) die een zekere kennis van digitale marketing vereisen. In de praktijk vertrouwen grote merken deze taken vaak toe aan gespecialiseerde bureaus die zich bezighouden met de integratie van de productcatalogus, maar even goed met de promotie van producten. 

Want zonder betaalde reclame is het moeilijk om een optimale zichtbaarheid van uw zaak en uw verhalen te garanderen. Dat hebben meer dan 2 miljoen merken van over de hele wereld vastgesteld.

Om goed te beginnen

Instagram is vandaag een efficiënt middel om uw zaak van de grond te krijgen dankzij het indrukwekkende aantal conversies dat het platform genereert, tenminste als u de juiste tactieken toepast. Instagram is vooral gebaseerd op foto’s, maar laat ook korte tekstjes toe (maximaal 2200 tekens) om de afbeeldingen te omschrijven die worden toegelicht en geïndexeerd aan de hand van hashtags. De tekst in de biografie van een handelaar mag hoogstens 150 tekens tellen (30 tekens voor de naam van het profiel), met maximaal 30 “hashtags”.

De volgende puntjes zijn dus van groot belang:

  • Schrijf uw posts zo bondig mogelijk, 3 regels of tussen 138 en 150 tekens is ideaal.

  • Voor reclame is het aanbevolen om niet meer dan 125 tekens te gebruiken en te spelen met lettertypes. 

  • Wat de hashtags betreft: 5 tot 10 stuks is voldoende. Als u er meer gebruikt, loopt u het risico op “shadow banning” (blokkeren van de inhoud), zeker als u in al uw posts steeds dezelfde hashtags gebruikt. 

  • Maak geen misbruik van sleutelwoorden: 24 tekens of minder.

Een “beperkt” shoppingkanaal

Instagram blijft een inspirerende app, een aanvulling voor e-commerce in een omnichannel marketingstrategie. Ondanks de mogelijkheden om zich te richten op een specifieke doelgroep, blijft de zichtbaarheid relatief beperkt gezien het grote publiek van het netwerk. We mogen ook niet vergeten dat het op Instagram moeilijk is om de aandacht van de gebruikers te trekken en om hen aan te zetten om te kopen. Behalve als u investeert in reclame en andere gesponsorde berichten. Dat is dan de keerzijde van de medaille.

6 tips om goed te verkopen op Instagram

1. Voeg een link toe aan uw biografie
Een gemakkelijke en gratis manier om een product te promoten is een link naar uw e-shop toevoegen aan uw biografie. Zo kunt u de bezoekers doorsturen naar uw online marktplaats. 

2. Een link invoegen in een verhaal
Een Instagram-verhaal is een andere manier om gebruikers om te vormen tot klanten. Post een verhaal met een foto van uw product. Het verschijnt boven het Instagram-overzicht van de gebruikers en verdwijnt aan het einde van de dag. Door een kortingscode of een tijdelijke aanbieding te posten, creëert u een gevoel van urgentie. Deze methode heeft haar waarde al bewezen.

3. Maak een gepersonaliseerde “landing page” 
Met een specifieke landing page met foto’s van uw account kunt u uw kansen vergroten om bezoekers naar uw zaak te lokken waar ze de producten van op de foto’s dan kunnen aankopen. Personaliseren is essentieel om de aandacht te trekken en uw onlineverkoop te doen stijgen. 

4. De gebruikers, uw beste reclame! 
Moedig uw volgers aan om foto’s van uw producten te posten. Reclame maken via uw gebruikers is een van de meest authentieke manieren om op een sociaal netwerk te verkopen. Vraag hen om uw profiel te “taggen” en uw hashtag te gebruiken. Met deze strategie bouwt u een community rond uw merk en zal de betrokkenheid groter worden.

5. Uw influencers gebruiken 
Invloedrijke personen beschikken over een aanzienlijke “fan base” die hen dagelijks volgt. Door met hen samen te werken of op langere termijn een partnerschap met hen aan te gaan, komt u in aanraking met een veel groter doelpubliek of nieuwe gebruikersgroepen. En dat voor veel minder geld dan een advertentie op sociale netwerken. Tip: ken influencers een kortingscode toe, zodat hun volgers uw producten snel kunnen kopen en uw zaak op Instagram kunnen ontdekken.

6. Advertenties om de verkoop te stimuleren
Enkel inzetten op uw content en de acties van volgers volstaat niet om een omvangrijke verkoop te handhaven op Instagram. Naar analogie met de Facebook Ads kunt u met advertenties op Instagram (waarvan de kostprijs nog relatief voordelig is) uw doelpubliek exact uitkiezen. En zeker als u kiest voor “retargeting” en focust op personen die al eens eerder interesse hebben getoond voor uw product.

Boris Jancen

Boris Jancen is sinds 2006 hoofdredacteur van het maandblad Inside Digital Media en volgt de digitale markt in al zijn facetten van nabij: van mobiel tot sociaal, tot cloud of e-commerce.