In een eerder artikel besprak Bizcover de principes en voordelen van inbound marketing. In dit artikel bekijken we met welke tools en methoden we de klant kunnen lokken in plaats van naar hem op zoek te gaan zoals dat in traditionele marketing gebruikelijk was - en nog steeds is. We bespreken dit met Xavier Degraux. Hij begeleidt bedrijven en merken bij het gebruik van content marketing om hun doelpubliek aan te trekken, er klanten van te maken en ze te behouden.

Inbound marketing kan verschillende vormen aannemen

Inbound marketing begint al wanneer u bij het ontwerp van uw website rekening houdt met de klantervaring of uw website mobile friendly maakt (te bekijken op een mobiel apparaat). Door bijvoorbeeld uw telefoonnummer aanklikbaar te maken, vergemakkelijkt u de conversie al en zelfs de stap naar de aankoop. Inbound marketing is ook:

  • blogartikels;
  • webinars;
  • e-tools;
  • witboeken en casestudies;
  • tutorials en andere video's: bijvoorbeeld van een lengte aangepast aan de sociale netwerken (van 15 seconden tot 1 minuut 15 seconden);
  • ‘Listicles’: artikels in de vorm van lijsten (bijvoorbeeld ‘3 tips om...’,’5 manieren om...’);
  • FAQ;
  • posts op de sociale netwerken: u deelt er niet alleen informatie over uw producten of diensten, maar ook nieuws uit de sector. Reken 20% eigen content, dus eerder reclame voor uw producten of diensten, en 80% content van anderen die nuttig is voor uw doelgroep;
  • newsjacking: dit formaat is bedoeld om in te haken op de actualiteit. Het wordt nog niet veel gebruikt, maar biedt heel wat mogelijkheden. Bijvoorbeeld als de pers bericht over een miljardair die in vastgoed wil investeren en u actief bent in onroerend goed, kunt u hierop inspelen door informatie op de sociale netwerken te plaatsen, zoals: “Bij ons zou hij zeker tevreden zijn want we bieden x honderd woningen aan"... 

Geef uw SEO en naamsbekendheid een boost

Met die diverse formaten kan uw bedrijf niet alleen zijn expertise in de verf zetten maar bent u ook meer aanwezig op het web en kunt u uw site laten opklimmen in de natuurlijke referentiëring van Google (SEO). Degraux licht toe hoe deze tools de branding van het bedrijf kunnen versterken: “Mik op transparantie, bijvoorbeeld door de bezoeker een blik achter de schermen te gunnen en de mensen die uw producten maken te tonen. Dat heeft direct veel meer impact. Het roept ook emoties op, creëert een gevoel van nabijheid en dus bekendheid bij uw klanten. Dit is het principe van storytelling. Nogmaals - tenzij u actief bent in een gevoelige of vertrouwelijke sector - is dit zowel voor kleine als grote bedrijven mogelijk.

Een eenvoudige en effectieve methode om weer aansluiting te vinden met uw doelgroep

Iedereen kan dus aan inbound marketing doen. Of dat gebeurt, heeft niet zozeer te maken met de sector, het product of de dienst, maar eerder met de omvang van het bedrijf. Kmo’s hebben namelijk traditioneel koudwatervrees en zijn het minst geneigd om deze nieuwe marketingmethoden te gebruiken maar eens ze overtuigd zijn, keren ze zelden terug naar traditionele marketing. Xavier Degraux legt uit: “Dat heeft ongetwijfeld te maken met de veranderingen in de werkwijze die inbound marketing met zich meebrengt, maar ook met het feit dat het vragen oproept over tradities die hun sporen hadden verdiend… maar nu niet meer werken. Er zijn dus obstakels te overwinnen, maar wanneer de eerste resultaten worden waargenomen, zien we veel enthousiasme voor deze nieuwe vorm van marketing. Soms moet je dat enthousiasme zelfs temperen. Het is beter om stap voor stap te werk te gaan en lessen te trekken om het steeds beter te doen. Dit staat mijlenver van massamailings en te overdreven afgewerkte advertenties waarin niemand zich herkent. Je hoort ook geregeld dat verkoopteams erg tevreden zijn omdat ze dankzij inbound marketing weer aansluiting hebben gevonden met hun doelgroep.

Xavier Degraux

Xavier Degraux begon zijn loopbaan als economisch en financieel journalist. Bij ‘L'Echo’ kreeg hij de smaak van het internet te pakken. Zozeer dat hij van baan veranderde en online projecten ging beheren, onder meer voor de RTBF en andere grote klanten. Nu is hij consultant, geeft opleidingen en organiseert conferenties. Zijn kernactiviteit: digitale marketing en de sociale netwerken. Hij stelt zijn expertise ter beschikking van bedrijven en merken die kwaliteitsvolle webcontent willen gebruiken om bezoekers aan te trekken, er klanten van te maken en ze te behouden. Hij deelt zijn kennis van marketing en het web ook in Digitale Ateliers van Google, onder andere ondersteund door BNP Paribas Fortis.