De jongeren van vandaag hebben een korte aandachtsspanne, checken alles meteen op hun smartphone en zijn niet te paaien met klassieke verkoopspraatjes of met in het verleden behaalde successen. Ze leven in het nu en hechten vooral belang aan ervaringen en hoe ze die kunnen delen, meer dan aan materiële dingen. Een moeilijke doelgroep? Niet noodzakelijk – als u maar weet hoe ze aan te pakken!

Profileer uzelf als expert

Meer dan wie ook kopen jongeren online en mobiel: ze kijken in de winkel en zoeken zelfs ter plekke op waar ze een betere deal kunnen vinden. Een doodvonnis voor traditionele, fysieke winkels, denkt u? Dat hoeft niet het geval te zijn: het gaat erom op het juiste moment in te grijpen, te weten te komen naar welke websites ze surfen en vooral, wat hen naar daar drijft. Eenmaal u dat weet is het aan u: help in het keuzeproces, vertel waar ze op moeten letten, geef tips en stel alternatieven voor. Voor een goede verkoper is het dan kinderspel om een verkoopsgesprek succesvol af te ronden. De rol die uzelf of uw personeel daarin speelt is niet te onderschatten: profileer uzelf als adviseur, coach of expert, veeleer dan louter verkoper.

Bied iets extra

Een andere mogelijkheid om jongeren te verleiden is door in te zetten op ervaring en beleving. Dat kan op verschillende manieren: laat een barista of mixologist zijn ding doen in uw zaak, huur een dj om plaatjes te komen draaien, of organiseer een speciale thema-avond. Kortom: think out of the box en voeg een extra, leuke ervaring toe. Slaagt u daarin, dan zullen jongeren met plezier blijven hangen.

Bent u meer voor de klassieke aanpak? Ook workshops of productdemonstraties kunnen werken: in dat geval gaat het erom dat jongeren zelf kunnen doen, voelen en ondervinden wat uw product voor hen of de maatschappij kan betekenen of teweegbrengen.

Gebruik de mogelijkheden van technologie

Ook de technologie biedt mogelijkheden. Zo waren er een paar jaar geleden de Saturday-popupstores van Kate Spade in New York: winkels zonder personeel waar u enkel via touchscreens kon shoppen, mobiel betalen en uw bestelling vervolgens binnen het uur thuis laten leveren – en dat 24 op 24.

Een ander voorbeeld is Mediamarkt: zij openden onlangs een concept store waar robots u begroeten en waar u de nieuwste producten kunt testen en waardebonnen kunt verdienen via een virtualrealityspel. Ook kunt u, door een unieke barcode bij elk artikel te scannen, meteen alle info over dat artikel opvragen, vergelijken met gelijkaardige producten en zelfs reviews opvragen, kortom: alle voordelen van online shoppen – maar dan in de winkel!

Zoek het niet te ver

Nog een andere piste is blending, waarbij twee of zelfs meerdere concepten gecombineerd worden. Een van de bekendste voorbeelden is de Wasbar, een wassalon waar u tijdens het wassen gezellig een koffie drinkt en een stuk taart eet: even eenvoudig als briljant!

Heel uiteenlopende mogelijkheden dus, al zijn het eigenlijk allemaal variaties op hetzelfde thema. Het gaat erom dat u iets méér aanbiedt: expertise, persoonlijke begeleiding, een ervaring of beleving bovenop het klassieke verkoopsproces. Als het louter om prijs en snelheid van levering gaat, zijn de webshops immers onklopbaar. Aan u om uw creativiteit te laten spreken en te beslissen waar u het verschil kunt maken!

Tom Palmaerts

Tom Palmaerts is trendwatcher bij Trendwolves, een trend-en marketingbureau specifiek gericht op jongeren, en won in 2013 de “trendwatcher van het jaar”-award van Second Sight. Hij geeft les in scenariodenken en trendwatching aan de Hogeschool Gent en is een wereldwijd gevraagd spreker.

Verzend