Bij de 3e editie van de wedstrijd 'Boost uw business' werd een speciale startersprijs uitgereikt om de opkomende generatie ondernemers aan te moedigen. Het bedrijf Drink Malpaix, actief in de drankverkoop, mocht die prijs in ontvangst nemen. De zaakvoerder ervan, Jérôme Malpaix, legt ons uit hoe hij zijn zichtbaarheid verbeterde dankzij de wedstrijd 'Boost your business', een initiatief van BNP Paribas Fortis.

Facebook, een veelbelovend medium

Bij de jonge ondernemer speelde Facebook van begin tot einde een sleutelrol voor de zichtbaarheid van de onderneming: 

- "Ik zag de reclame voor de wedstrijd in de kleuren van mijn favoriete ploeg, RSC Anderlecht. Toen ik het paars-witte shirt op mijn tijdlijn zag verschijnen, dacht ik ‘Waarom wagen wij onze kans niet?' 

- “Toen we zoveel mogelijk stemmen moesten binnenhalen zonder onze kostbare tijd als ondernemer te verliezen, was Facebook erg waardevol.”

De troeven van het beroep

Om 1300 stemmen te behalen, kon de laureaat ook de vruchten plukken van de voordelen van zijn activiteit: "Ons beroep heeft te maken met evenementen en contacten. We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om:

- affiches te drukken en bij evenementen op te hangen;

- dagelijks onze klanten flyers te geven;

- wedstrijden te organiseren en zo aan te zetten om voor ons te stemmen (via e-mail en sms, met een prijs);

- onze boodschap te projecteren op reuzenscherm tijdens de wedstrijden van Euro 2106;

- …”

Jérôme Malpaix vertrouwt ons toe dat hij, in tegenstelling tot andere kandidaten, nochtans geen promotiestrategie had: "Bij evenementen met een grote omvang, zoals Euro 2016, heeft u meteen een enorme zichtbaarheid, goed voor 200 à 300 stemmen in enkele minuten. Dat gaf ons drijfkracht voor het vervolg."

Goedgerichte acties

De drankensector is dan wel ideaal voor promotie, maar er zijn ook beperkingen: "We namen aan deze wedstrijd deel in de zomer, als de lokale gebruiken op hun hoogtepunt zijn – en onze activiteiten bijgevolg ook. We moesten dus ons werk doen in het hoogseizoen, terwijl we ook een andere uitdaging aangingen. We moesten de juiste verhouding vinden en onze acties doelgericht uitvoeren." 

Zichtbaarheid door de wedstrijd? Overtuigde sceptici!

De prioriteiten van zijn beroep in het oog houden, is een waarde die van vader op zoon wordt doorgegeven: "Aanvankelijk zou mijn vader geen tijd besteed hebben aan dergelijke wedstrijden. Bovendien is hij een supporter van Standard! (lacht) Nu hij het resultaat ziet, is hij enorm tevreden en trots. Hij benut onze prijs trouwens het meest: via de renting van een SUV voertuig met ons logo en dat van de partners van het evenement (BNP Paribas Fortis en Arval).”

Perspectieven openen

Bijkomend voordeel van de wedstrijd was dat Jérôme Malpaix kon genieten van alle voordelen van renting voor zijn activiteit: "Nu we onze SUV getest hebben via Arval, overwegen we op termijn deze formule bij de vernieuwing van ons wagenpark."

Een winstgevende strategie!

Het is moeilijk te becijferen, maar de zichtbaarheid is er wel: "Tijdens de wedstrijd zelf was onze onderneming niet onopgemerkt en ook nu blijft die aandacht. Dat was het geval sinds de promotiecampagne op sociale netwerken en door het opschrift op het voertuig, waarover we een jaar beschikken. Vergeten we ook niet de bemiddeling via het Waalse agentschap voor lokale ontwikkeling. We werden gezien en zelfs gefeliciteerd!"

Bijdrage:

Jérôme Malpaix

Jérôme Malpaix is sinds anderhalf jaar de zaakvoerder van Drink Malpaix (Walcourt in de provincie Namen). Het familiebedrijf is actief in de drankensector en won de startersprijs van de wedstrijd 'Boost your business' in 2016.

Verzend