Facebook is het grootste sociale netwerk, zowel op globaal vlak als enkel in ons land. Vanuit een marketingoogpunt, biedt het platform krachtige hulpmiddelen aan waarmee zowel adverteerders als ondernemers hun boodschappen bij een zeer specifiek publiek kunnen promoten. Dit artikel begeleidt u bij het opstellen van effectieve Facebookadvertenties voor uw bedrijf!

Wat is uw marketingdoel?

Voor u over uw doelgroep en de exacte inhoud nadenkt, moet u eerst het doel van uw publiciteit vaststellen: wilt u dat meer mensen uw website bezoeken? Wilt u een video verspreiden ? Wilt u graag meer interactie met uw berichten? Ga naar de eerste pagina van de Facebook Ads Manager en kies welke categorie het best overeenkomt met uw wensen.

Wat is uw doelpubliek?

Aangezien het sociale netwerkt het toelaat om héél precies te mikken op de gebruikers die u wilt bereiken (door te filteren op leeftijd, interesses en locaties), is het absoluut noodzakelijk om te weten aan wie uw publiciteit zich richt. Bovendien, wanneer het publiek goed is afgebakend, zullen de kosten ook beperkt blijven. Om dit te doen, speelt u met de filters en identificeert u de pagina’s, groepen of sleutelwoorden die van invloed zijn op de grootte van uw uiteindelijke doelgroep. Facebook helpt u zelfs tijdens deze stap, door aan te duiden of het gedefinieerde publiek niet te groot of te klein is voor uw budget. Deze fase is volledig gratis en ook handig voor de volgende stap: het creëren van content.

Hoe uw inhoud opstellen?

Eenmaal het marketingdoel en de doelgroep goed zijn afgebakend, is het makkelijker om inhoud te creëren. In het algemeen is goede Facebookreclame kort, dynamisch en boeiend.

  • Als u wilt dat mensen doorklikken naar uw website, kies voorzichtig de afbeelding die bij de link zal getoond worden en bewerk deze indien nodig. Denk bijvoorbeeld aan de afbeeldingen op YouTube die gebruikt worden om bezoekers te verleiden om op de video te klikken. Onderschat ook niet de waarde van de titel van het artikel of de pagina naar waar wordt verwezen. Idealiter moet deze verbazing en nieuwsgierigheid opwekken bij de bezoekers. Hetzelfde geldt voor de korte zin die u toevoegt, waarbij u de gebruiker aanspoort om meer over de link te leren. Een concreet voorbeeld nodig?

GH  - NL BG

  • Als uw objectief is om de interactie op uw Facebookpagina te verhogen, is er niets beters dan een wedstrijd, een online stemming of een peiling, om de gebruikers te stimuleren. Indien mogelijk, mik op humor en vraag aan uw publiek om een commentaar achter te laten. Dit alles zonder te zeer aan te dringen of agressief te zijn, met het risico om de draagkracht van uw reclame te verminderen, zoals uitgelegd wordt in dit artikel. Neem bijvoorbeeld Oasis, een merk dat schitterend gebruik maakt van Facebook om zijn communicatie te verjongen.

GH - NL 3

  • Ten slotte, als u de nieuwe video van uw bedrijf zo goed mogelijk wilt verspreiden, kies dan voor een vierkant of een verticaal formaat, beter aangepast voor een smartphone. Facebookalgoritmes geven bovendien de prioriteit aan video’s die direct op het platform zelf zijn geüpload. Het is daarom soms interessanter om via Facebook te werken, in plaats van via YouTube of andere tools.

  • Het is ook onontbeerlijk om ondertiteling toe te voegen aangezien het geluid niet automatisch afspeelt op Facebook. Zoals bij het voorbeeld hieronder, schrijf een korte introductie met een link voor meer informatie op je website. Dit gezegd zijnde, onthoud dat in dit geval het hoofddoel is om meer gezien te worden en niet om meer kliks te krijgen!

Hoe het budget vastleggen?

Het goede nieuws is dat het op Facebook mogelijk is om de resultaten van uw advertenties in realtime te meten. Zo kunt u bijvoorbeeld het geheel annuleren of enkele instellingen wijzigen wanneer u vaststelt dat uw inhoud niet de gewenste resultaten genereert. Omgekeerd, als de advertentie razend goed werkt, kan u uw budget verhogen. In het algemeen is het aangeraden om met meerdere kleine tests te beginnen, met verschillende filters, om daarna altijd te wedden op het goede paard. Maar pas op, een grote som garandeert niet per se goede resultaten! In veel gevallen, wanneer de reclame niet werkt, moeten de relevantie en de effectiviteit van de inhoud geanalyseerd worden.

Guillaume Herinckx

Guillaume Herinckx heeft een diploma digitale marketing en is binnenkort drie jaar freelance consultant. Onlangs richtte hij Makerz op, een kantoor voor digitale communicatie ten dienste van kmo's. In zijn vrije tijd gaat hij graag naar de bioscoop en schrijft hij voor verschillende media, zoals CinéFilm en Cinenews, artikels over films.