U bent als ondernemer overtuigd van een geweldig product of dienst: het is vernieuwend, vormgegeven met meesterschap of het beantwoordt aan een specifieke behoefte in de markt. Helaas spreken te weinig mensen erover. De consument bereikt u vandaag via twee kanalen: fysiek en digitaal. Deze twee versterken elkaar. Wat u ook aanbiedt, de kracht en de snelheid van online mond-tot-mondreclame kan uw merk verbeteren en uw verkoop doen toenemen. Het goede nieuws? Ook u kunt van uw merk een gespreksonderwerp maken, met wat creativiteit is het een snelle weg naar succes.

1. Verspreid het goede woord via ‘evangelisten’

In marketingjargon spreken we van 'influencers', 'ambassadeurs van het merk’ of  ‘merkevangelisten’. Het zijn de spelers in de frontlinie die u moet benaderen en verleiden om te profiteren van hun zichtbaarheid. Deze zichtbaarheid kan online, als deze persoon heel actief is op social media en veel fans heeft, of offline, als het iemand is die veelgevraagd wordt op conferenties, trainingen en andere grote evenementen. Denk bijvoorbeeld aan het Wereldkampioenschap voetbal 2014: alle camera’s waren gericht op een jonge Belgische supporter, Axelle Despiegelaere. Ice-Watch vroeg haar meteen als ambassadrice.

▪️ICE ▫️#ICEWATCH #loveit

A photo posted by Axelle Despiegelaere (@despiegelaereaxelle) on


Selecteer deze influencers heel zorgvuldig want zij moeten in de eerste plaats de waarden van uw product of uw bedrijf uitstralen. Jean-Pierre Lutgen, oprichter van Ice-Watch, verdedigde zijn keuze voor de tot dan toe onbekende studente: "Haar glimlach, schoonheid, frisheid en spontaniteit zijn belangrijke troeven, maar ze is ook Belgisch en tweetalig." Het klopt dat ze jong en vriendelijk is en niet verlegen zit om een grapje, net als het ontwerp van deze Belgische horloges elegant, jong en toegankelijk is...

2. Raak uw publiek emotioneel, tot in het hart

Net zoals de influencer de waarden van uw merk verpersoonlijkt, moet uw communicatie uw publiek raken. Als u mensen emotioneel raakt, zullen ze het doel van uw bedrijf beter begrijpen. Verkoopt u lokale en biologische producten? Engageer u, bijvoorbeeld, bij de anti-globaliseringbeweging. Maakt u schoonheidsproducten, voornamelijk voor vrouwen? Herdefinieer het concept van schoonheid. Dit is wat Dove deed met zijn succesvolle ‘Real Beauty’-campagne.

Zo lanceerde Pampers een campagne ‘#LikeAGirl’. Met een online video, die bijna 63 miljoen keer bekeken werd, hekelden ze de vrouwelijke stereotypen. Ze vroegen eerst aan mannen, vrouwen en jongens om te tonen hoe ze ‘lopen’ en ‘gooien’. Daarna vroegen ze diezelfde mensen om te ‘lopen als een meisje’ en te ‘gooien als een meisje’. Zoals het cliché wil, was dat voor de doelgroep vernederend. Daarna stelden ze dezelfde vraag aan een groep jonge meisjes. Het resultaat was het tegenovergestelde! Zij gaven het beste van zichzelf! De vraag van de campagne lag dan ook voor de hand: "Sinds wanneer is iets doen 'als een meisje' een belediging geworden?" Door dit experiment sloot Pampers zich aan bij de emancipatiebeweging van vrouwen in de wereld.


3. Bouw een goede e-reputatie op dankzij internauten

Het gaat over ‘User Generated Content’ of ‘door gebruikers gegenereerde inhoud’.  Internauten plaatsen selfies, creaties en Instagram-filters en dragen op die manier bij tot de reputatie die u opbouwt. Het komt meer en meer voor op het web. Enkele voorbeelden:

  • In een wedstrijd had Starbucks zijn fans gevraagd om hun kopje te versieren met tekeningen en ze dan te posten op social media. Op die manier toonden ze hun logo op het web zonder enige kosten en maakten ze van hun product een ‘kunstwerk’.
  • Op de website van het nagellakmerk Essie staan foto's van fans die hun gelakte nagels tonen, verzameld via de hashtag #essielove.
  • Op basis van hetzelfde concept plaatst de online modewinkel Asos foto’s #AsSeenOnMe van gebruikers, die trots hun aankopen en kledingstijl tonen, op zijn website.
  • Aan Belgische kant herinneren we ons de twee Brusselse ondernemers Matthieu Vaxelaire en Christoph Nagel. Voor hun ‘Jojo Project’ plaatsten internauten over de hele wereld foto's van hun paar eco-vriendelijke Jojo-basketschoenen. Hun handelsmerk waren veters die er uit zagen als rekverbanden: het symbool van een actie waardoor de “gebroken wereld” hersteld werd.


Besluit

De beste manier om een goede reputatie op te bouwen voor uw bedrijf is in de eerste plaats uiteraard een kwaliteitsproduct of -dienst met een uitstekende service voor de klant. Eens u deze basis heeft gelegd, kunt u een buzz creëren voor uw merk. Dat hoeft niet duur te zijn ... het vereist alleen een flinke dosis creativiteit. Creativiteit kan een risico inhouden, maar voor wie dapper genoeg is om dat risico te nemen, kan de beloning van onschatbare waarde zijn. U hoeft hiervoor ook niet te wachten tot u een groot budget of een uitgebreid marketingteam heeft kunnen verzamelen.

Bijdrage:

Julie Hong

Julie Hong, consultant digitale marketing, werkte voor verschillende startups gespecialiseerd in nieuwe technologieën. Wanneer ze niet achter een computerscherm zit, drumt ze graag.

Verzend