Door de shift van traditionele media (tv, kranten,…) naar sociale media experimenteren steeds meer bedrijven met nieuwe communicatievormen zoals “Influencer Marketing”. Maar wat is dat precies en vooral…werkt het? De visie van Carole Lamarque van het Antwerpse marketingagentschap Duval Union.

Influencer marketing, wat is dat?

Influencer marketing kunnen we het best omschrijven als een techniek waarbij bepaalde mensen met “invloed” promotie maken voor uw merk of product. Via slechts een handvol mensen deelt u zo uw boodschap met duizenden potentiële klanten.

“In feite heeft dit altijd al bestaan”, zegt Carole Lamarque. “Vroeger kregen mensen ook voortdurend tips of werden producten aangeraden op café of tijdens een barbecue. Alleen kan dit dankzij sociale media nu veel breder worden ingezet. Via Facebook, Twitter of Snapchat kunt u nu bijna iedereen bereiken.”

De juiste influencers benaderen

Bij het opmaken van een influencer marketing-plan is het een goed idee om eerst een strategie op te stellen, meent Lamarque. Zomaar in het wilde weg producten uitdelen of om aanbevelingen vragen zal niet veel zoden aan de dijk zetten. 

“Probeer eerst en vooral een draagvlak binnen uw bedrijf te vormen en ook uw medewerkers te overtuigen van het nut”, zegt ze. “Daarna is het zaak om de influencers te segmenteren: Wie zijn ze? Wat doen ze precies? Wat zijn hun interesses? Hoe kan ik hen inzetten? Zo komt u al snel aan een tiental types influencers. De bekendste en meest voorkomende zijn:

  • “beroemdheden” die uw product kunnen omarmen;
  • “journalisten” die er over kunnen berichten;
  • “experts” en “insiders” die vaak door de media worden ingezet als kenners; de ene is aan een bedrijf verbonden, de andere niet

Daarnaast zijn er nog “autoriteiten”, “verbinders”, “personal brands”, “analisten”, “activisten” en “vernieuwers”.

 

Elk bedrijf zal anders met die categorieën omgaan en moet er de meest relevante uitpikken.”

Eenmaal de keuze gemaakt is, is het een kwestie van met de influencers in contact te komen. “Het is hierbij vooral belangrijk dat u de influencer duidelijk maakt dat u achtergrondinformatie heeft opgezocht”, aldus Lamarque. “Laat zien dat u hem of haar kent, dat u weet waarover ze berichten, wat hun expertise is en dat u hen volgt. Eén template maken en daarmee twintig verschillende mensen mailen zal niet werken. Maar als uw interesse oprecht is, zal u merken dat ook de influencer vaak open staat om samen te werken.” 


Influencers vergoeden of niet?

“In Nederland of de V.S. is het al doodgewoon dat influencers vergoed worden”, zegt Lamarque. “In België niet. Ik zou daar zelf ook voorzichtig mee +zijn. Voor veel influencers is dit ook niet de eerste bekommernis, want hun reputatie valt of staat natuurlijk met hun integriteit. Zij willen absoluut niet het gevoel hebben dat u hen omkoopt. Als bekend wordt dat ze geld aannemen, zullen ze heel snel influencer af zijn. Ze willen het vertrouwen van hun volgers niet schaden.

Wat u wel kan doen is hen op andere manieren belonen of waardering tonen. Door hen bijvoorbeeld toegang te geven tot informatie of ervaringen en zo een exclusiviteitsgevoel te geven. Of door hen aan fotoshoots of zelfs producten te laten meewerken.”

Reach, engagement en relevantie

Klinkt dus goed, die influencer marketing, maar wat mag u hier nu concreet van verwachten als bedrijf? Waarom zou u dit doen? “De impact ligt volgens mij op drie vlakken”, zegt Lamarque. “Namelijk:

  • bereik, u kunt een grote doelgroep benaderen;
  • engagement, mensen in beweging krijgen rond uw product;
  • relevantie, wat u doet heeft betekenis voor uw doelgroep. Hierin ligt ook een verantwoordelijkheid voor de marketeer: het is als vanzelfsprekend geen goed idee om een “game blogger” aan te spreken als u een modezaak heeft.”

Wat de concrete resultaten betreft, u gaat hiermee geen 75% van uw marketingdoelstellingen mee behalen. Maar, in deze tijden waarin het soms een gevecht is om enkele procenten te behalen, kan influencer marketing toch het verschil maken. Probeer tegenwoordig maar eens een zestienjarige te bereiken via tv of magazines, dat is bijna onmogelijk geworden. Het is heus geen toeval dat een magazine als “Joepie” niet meer bestaat en dan kan influencer marketing wel helpen. Bovendien denk ik dat dit in de toekomst almaar belangrijker gaat worden. U kunt het als ondernemer niet meer veroorloven deze evoluties en innovatieve marketing te negeren.”

Bijdrage:

Carole Lamarque

Carole Lamarque behaalde een masterdiploma marketing aan Solvay en een master Entrepreneurship & Innovation van Vlerick. Zij werkte onder meer bij bPost, Telenet en Sanoma Media en is een van de medeoprichters van Duval Union Consulting.