Op dit moment zijn er ongeveer tussen de 6-7 miljoen actieve gebruikers op Facebook in België. En Facebook weet meer over ons dan u denkt …

Niet zo leuk voor onze privacy, maar wel voor iedereen die bezig is met online marketing. Het is eenvoudig om uw ideale doelgroep te bereiken via het advertentieplatform op Facebook.

Eerst en vooral, denk logisch na

Wanneer u aan het scrollen bent op Facebook, zit u dan met een bankkaart in uw handen? Als u een advertentie ziet op Facebook, gaat u dan onmiddellijk over tot de aankoop? Nee, toch?

Nochtans maken heel wat ondernemers deze denkfout. Facebook is een tool die u juist moet gebruiken.

Uw doelgroep bepalen

Als u al een Facebookpagina voor uw onderneming hebt, klik dan vanuit paginabeheer op ‘Doelgroepstatistieken’ > ‘Iedereen op Facebook’.

Hier vindt u de gegevens van uw doelgroep zoals land, stad, taal, geslacht, leeftijd, diploma, interesses ...

Het advies dat ik meegeef aan ondernemers is om eens inschatting te maken van de grootte en de kern van uw doelgroep via het advertentieplatform van Facebook. U hoeft niet te betalen om uw doelgroep te bepalen.

Facebook doelgroepstatistieken

Hoe adverteren op Facebook?

Bijvoorbeeld u hebt een webshop die materiaal en toebehoren voor hengelsport verkoopt. Zoals we kunnen zien in de tabel hierboven is de doelgroep “mannen die interesse hebben in hengelsport tussen de 35-45 jaar” 3 keer groter dan de doelgroep “mannen boven de 45 jaar”. Deze informatie verkregen we uit onze doelgroepstatistieken.

We kunnen onze boodschap aanpassen aan de hand van de doelgroep of we kunnen vooral adverteren naar de tweede doelgroep aangezien deze veel groter is.

Hoe kunnen we er nu praktisch voor zorgen dat er iemand zal kopen op onze webshop?

Locatie: België Locatie: België
Interesse: Hengelsport (sport & outdoor) Interesse: Hengelsport (sport & outdoor)
Leeftijd: 45-65+ Leeftijd: 35-45
Geslacht: Mannen Geslacht: Mannen
Taal: Nederlands Taal: Nederlands
Grootte doelgroep: 2.500 personen Grootte doelgroep: 8.000 personen

Adverteren stap voor stap

Stap 1: Maak een advertentie naar een waardevol artikel op uw website

Om nu eens terug te komen op het voorbeeld van daarnet (onze hengelsportwebshop). De ondernemer kan een artikel schrijven over:

  • ‘Hoe vangt u het best vissen in de winter’
  • ‘Welk aas gebruik u het best voor welke vis’

Via een advertentie kunt u uw artikel dan gaan promoten naar uw doelgroep.

Stap 2: Adverteren als Zalando, Bol.com of Coolblue

U bent aan het shoppen op Zalando maar uiteindelijk koopt u niets aan. U gaat naar het nieuwsoverzicht op Facebook en u ziet nu overal advertenties staan van Zalando.

Waarom doen ze dit? Omdat het werkt!

Deze techniek heet ‘retargeting’. Dus wie bijvoorbeeld op een pagina is geweest met ‘schoenen’ zal daarna alleen nog advertenties krijgen over schoenen.

Gaan we nu al over tot de verkoop? Neen, maar we staan wel alweer een stapje dichter bij de verkoop. In de volgende stap krijgen alle websitebezoekers die op ons bovenstaand artikel hebben geklikt dus opnieuw een advertentie van ons.

We sturen hen naar een pagina op onze website waar ze in ruil voor hun e-mailadres iets waardevols in de plaats kunnen krijgen.

In ons voorbeeld kan dat zijn:

  • ‘Een volledige lijst van alle beste Belgische visvijvers’
  • ‘Een gids om meer vissen te vangen’

Zolang het maar iets waardevols is voor de klant.

Stap 3: Overgaan tot verkoop

We hebben nu het e-mailadres van iemand die zeer geïnteresseerd is in wat we doen.

Via e-mailmarketing kunnen we waarde geven aan ons publiek en uiteindelijk overgaan tot de verkoop.

Wat moet u onthouden?

In plaats van meteen over te gaan tot de verkoop, geef eerst ‘waarde’ aan de mensen. En gebruik retargeting om advertenties te sturen naar mensen die geïnteresseerd zijn in wat u doet.

dietervandenheede

Bijdrage:

Dieter Vanden Heede

Dieter Vanden Heede helpt ondernemingen met hun online marketing als freelancer. Gepassioneerd door het digitale en verslaafd aan het lezen van boeken.

Verzend