Uw logo vormt de basis van al uw bedrijfscommunicatie. Het maakt deel uit van uw huisstijl en reflecteert waar uw bedrijf voor staat.

Begin er tijdig mee

Op basis van uw logo vormen mensen zich in een oogwenk een beeld van uw firma. Denk bij de opstart van uw bedrijf meteen na over uw logo en calculeer het in als een investering. Ent de voorstelling van uw bedrijf vanaf het begin op uw logo. Alle elementen van uw huisstijl, visitekaartjes, website en reclame tot het interieur van uw zaak toe, moeten samen een mooi geheel vormen.

Weet wat uw logo moet uitstralen, zodat het de juiste boodschap overbrengt. Aan de hand van uw logo, moet de consument meteen zien waar uw zaak voor staat. Het logo van een gespecialiseerde zaak die een uniek product verkoopt, ziet er bijvoorbeeld helemaal anders uit dan dat van een supermarkt die goedkope producten aanbiedt. Denk maar aan de logo’s van supermarkt Colruyt en haar luxevariant Cru.

Wanneer u uw logo door een professional laat ontwikkelen, zorg er dan voor dat de vormgever de filosofie van uw bedrijf vat, zodat hij een logo kan creëren dat uw intenties juist reflecteert.

Herkenbaarheid

Een logo moet uniek zijn. Bestudeer wat er al op de markt is. Kopieer uw concurrenten niet, maar differentieer. Kies een andere kleur. Durf dwars tegen de gangbare stijl in te gaan en creëer uw eigen identiteit.

Een logo moet blijven hangen en dat kan om uiteenlopende redenen: het valt op door de kleur, de vorm, is grappig of stijlvol. Herhaal uw logo zoveel mogelijk in al uw communicatie, zodat het in het geheugen van potentiële klanten gegrift wordt.

Keep it simple

Uitvoerbaarheid is een belangrijke factor: uw logo moet duidelijk zichtbaar zijn op bedrijfswagens, visitekaartjes, werkkledij, productverpakkingen en op sociale media. Leesbaarheid is essentieel. Beperk het aantal kleuren en bepaal vooraf welke kleur past bij uw product. Vermijd lange namen of slogans.

Een slogan kan thuishoren in een logo, maar moet ook weggelaten kunnen worden. Een versie van uw logo met en zonder baseline biedt u de vrijheid om beide exemplaren te gebruiken. Definieer vooraf waar u welk logo wilt hanteren en wees consequent.

Tijdloos ?

Een sterk logo moet de tijd kunnen doorstaan. Indien nodig, kan u uw logo over de jaren heen altijd een klein beetje laten restylen om het up-to-date te houden. Het verandert dan amper, maar blijft toch fris. Indien er een grote wijziging binnen het bedrijf of bestuur heeft plaatsgevonden, is het wel een goed idee om een volledig nieuw logo te laten ontwerpen: zo draagt u de vernieuwing naar buiten.

Bijdrage:

Frederik Vanderfaeillie

Frederik Vanderfaeillie is grafisch ontwerper en zaakvoerder van Chilli. Samen met zijn gepassioneerde team zet hij merken neer.

Verzend