Is uw klanten gratis wifi aanbieden een must? Ja! Dat is trouwens eenvoudig en helemaal niet duur. Over drie jaar zal het Internet of Things 25 miljard objecten verbinden. Voor de winkeliers en handelaars is dit een enorme opportuniteit. Begin er dus vandaag aan om alvast een voorsprong te nemen. Want die internettoegang is dus niet alleen gemakkelijk voor uw bezoekers, de verzamelde gegevens zijn ook een potentiële goudmijn voor uw verdere groei...

Identificatie, klantenbinding, lokalisatie

1. Verbind voorwaarden aan de toegang tot uw wifi

Het principe is niet veranderd: hoe beter u uw klanten kent, hoe beter u ze kunt bedienen. Geef niet zomaar de toegangscode van uw wifi prijs. Laat de klant aanmelden om gratis internettoegang te krijgen (Wi-Fi (United States) | Starbucks Coffee Company). Zo verzamelt u nuttige gegevens, zoals leeftijd, e-mailadres of telefoonnummer. Het is ook de ideale gelegenheid om uw klanten een abonnement op uw nieuwsbrief of aanbiedingen op maat voor te stellen of om ze uw Facebook- of Yelp-pagina te laten 'liken'.

2. Beloon uw trouwste klanten 

Uw wifi herkent apparaten die al eens met uw netwerk waren verbonden. U kunt dan specifieke aanbiedingen sturen via webpagina's of uw app (als u daar al aan toe bent). Uw klanten zullen zich welkom voelen en kunnen zelfs een beloning ontvangen voor hun komst. Zo kunnen zij uitgroeien tot ambassadeurs van uw merk.

3. Benut alle mogelijkheden van de geolocatie

Als uw wifi over een geolocatiesysteem beschikt, kunt u zich heel gericht wenden tot een klant in de buurt van uw winkel (op de meter nauwkeurig!), via een speciaal aanbod bijvoorbeeld. Het geeft u ook de kans om het traject van uw klanten beter uit te tekenen om te zien of ze interesse hebben dan wel of hun aandacht verslapt. Dankzij het gebruik van geolocatiediensten kunt u vandaag ook een internetverbinding zonder wachtwoord beter beveiligen. Iedereen wint erbij.

De handleiding staat online

Er zijn heel wat oplossingen om u te helpen bij het opzetten van uw wifitoegang, zelfs al bent u geen professional. Als u graag zelf aan de slag wilt, kunt u gebruikmaken van de vele tutorials op het internet. En anders kunt u ook altijd een kennis of een deskundige ter zake inschakelen. Zelfs Facebook creëerde een informatieve site om zijn oplossing aan de man te brengen Gebruik Facebook Wi-Fi voor je bedrijf (identificatie via het Facebook-account van de klant), die u kunt uitrollen dankzij verschillende routers die in de handel verkrijgbaar zijn en gemakkelijk te configureren zijn.

Cédric Godart

Cédric Godart is journalist en radiomaker (MINT, RTL Group). In 2013 emigreerde hij naar San Francisco waar hij zich toelegde op consulting en journalistiek. Vandaag reist hij heen en weer tussen Brussel en San Diego in Californië. 

Verzend