Hoewel de cijfers wat verschillen van bron tot bron, is het duidelijk dat Google wereldwijd met voorsprong de meest gebruikte zoekmachine is, en voor veel mensen het vertrekpunt van hun online opzoekingen vormt. U als ondernemer kunt daar op verschillende manieren uw voordeel mee doen. Een van de gemakkelijkste en doeltreffendste is Google My Business. Meer uitleg door Lore Van Besien, oprichtster van AdSpecialist.

Google My Business: een online visitekaartje

Google My Business is een volledig gratis dienst voor bedrijven, klein of groot. Je kunt er een account aanmaken en alle bedrijfsinfo die relevant kan zijn voor (potentiële) klanten invoeren: uw adres, openingsuren, contactgegevens, een link naar uw website, eventueel enkele foto’s...

Als mensen uw zaak gaan opzoeken via Google, krijgen ze die info dan te zien rechtsboven op hun scherm, als een soort online visitekaartje. Belangrijk: dit staat volledig los van andere zoekresultaten of betalende advertenties. Zodra u een account aangemaakt heeft, zal uw zaak bovendien ook in Google Maps verschijnen in de zoekresultaten, met opnieuw alle relevante bedrijfsinfo. Het ‘visitekaartje’ is ook geoptimaliseerd voor mobile en dus vlot te raadplegen vanop smartphone.

Wat zijn de voordelen?

De grootste troef van Google My Business is de extra visibiliteit: als mensen uw bedrijf opzoeken en via Google meteen alle info vinden is dat een referentie, een aanknopingspunt dat een zeker vertrouwen geeft. Zeker als u (nog) geen website heeft kan een Google-visitekaartje erg nuttig zijn. Als je bovendien weet dat in België ongeveer 95% van alle surfers Google als zoekmachine gebruikt, en de dienst – in tegenstelling tot wat velen denken – volledig gratis is, dan is de rekening snel gemaakt. Een account is ook snel op te zetten: enkele minuten om alle info in te geven, een kwestie van dagen voor de validatie. Let wel: Google My Business is geen vervanging voor een website, louter een goede aanvulling of vertrekpunt.

Een bijkomend pluspunt is het reviewsysteem: iedereen die een Googleaccount heeft, kan na een bezoek aan uw zaak online zijn of haar mening achterlaten en een quotering op vijf geven. Heeft u in het algemeen positieve reviews, dan is dat meteen ook gratis goede reclame voor uw zaak. Mensen hechten dezer dagen bovendien veel belang aan zulke reviews, net omdat ze van gewone klanten zoals henzelf komen en dus authentieker en betrouwbaarder zijn.

Hoe maak ik mijn account aan?

Een Google My Business-account aanmaken kan eenvoudig, door uw bedrijfsgegevens in te geven via https://www.google.com/intl/nl_be/business/. Soms kan het zijn dat mensen, bijvoorbeeld klanten, de basisgegevens van uw zaak al ingegeven hebben. In dat geval moet u ze enkel nog ‘claimen’. Dat doet u met behulp van een geheime code, die u per post ontvangt na verificatie van uw gegevens via de Kruispuntbank van Ondernemingen. Dit kan soms iets langer duren, tot een tiental werkdagen. Heeft u al een account, maar krijgt u niet veel reviews binnen? Dan kunt u online een speciale link creëren die u bijvoorbeeld in uw e-mailhandtekening kunt plakken, om mensen te stimuleren een review achter te laten.

Dankzij het partnership met Google kan het iets sneller gaan voor de professionele klanten van BNP Paribas Fortis: verificatie kan al binnen de 24 uur gebeuren.

Lore Van Besien

Lore Van Besien behaalde Masters in Germaanse Filologie en Europese Studies, daarnaast voltooide ze ook de lerarenopleiding. Ze begon haar carrière bij Google en heeft sinds 2010 ook haar eigen zaak waarmee ze bedrijven bijstaat in adverteren via Google: AdSpecialist. Verder geeft ze nog trainingen bij de Digitale Ateliers van Google en is ze docente Digital Marketing aan de Thomas Morehogeschool in Mechelen.