”Etnomarketing houdt in dat de etnische oorsprong van de consument als segmentatiecriterium wordt gebruikt. Deze vorm van marketing wordt nog weinig toegepast, maar biedt grote kansen in onze multiculturele samenleving. Het is niet alleen economisch interessant, maar heeft bovendien een grote invloed op maatschappelijk gebied! ” aldus Ary Maes, etnoconsultant en oprichter van Iconium.

Een win-winrelatie

Voor Ary Maes is etnomarketing veel meer dan een hulpmiddel voor doelgroepbepaling en communicatie. “Het is een samenwerkingsrelatie waarin u de ander leert kennen, in de ander investeert, zijn waarden respecteert en bijdraagt aan de integratie!  Door hun gedrag af te stemmen op de gebruiken en gewoonten van andere gemeenschappen, bouwen ondernemingen een vertrouwensrelatie op met consumenten uit verschillende culturen.”

Een visie op uw project en waarden

“De toepassing van etnomarketingtechnieken moet niet puur opportunistisch zijn, maar moet voortvloeien uit een visie op de identiteit en waarden van uw merk. Een diepgaande analyse van uw bedrijf en uw producten of diensten is zeer verhelderend en stelt u in staat om de juiste doelgroepen te kiezen!”

Beperk uw doelgroep!

Etnomarketing is veel meer dan een hulpmiddel voor doelgroepbepaling en communicatie!

“In België zijn meer dan 190 nationaliteiten aanwezig. Zij zorgen voor een enorme diversiteit, die moet worden onderverdeeld in leefwijzen en culturele waarden. Als u bijvoorbeeld een marketingcampagne organiseert voor iedereen met een islamitische achtergrond, bent u niet specifiek genoeg. Voor een effectieve verspreiding moet uw campagne gericht zijn op een afgebakende groep en niet op een complete gemeenschap. Veel cosmeticamerken bieden bijvoorbeeld collecties voor een specifieke groep aan, zoals producten die geschikt zijn voor verschillende huidtypen of een make-uplijn die gebaseerd is op de traditionele stijlen van vrouwen uit een bepaalde cultuur.”

Wees niet bang voor stereotypen!

“Angst voor stereotypen mag u niet verhinderen om de dialoog aan te gaan! Door uw communicatie uit te breiden naar andere culturen, laat u blijken dat u deze culturen accepteert en respecteert. Onthoud u echter van religieuze boodschappen vanwege hun bijzondere lading.”

Durf te investeren in diversiteit!

“Het is voor elk bedrijf interessant om personeelsleden met verschillende achtergronden in dienst te hebben. Door een grotere culturele diversiteit in uw bedrijf krijgt u beter zicht op de verschillende gebruiken en consumptiepatronen, waardoor u zich beter kunt aanpassen.”

Bijdrage:

Ary Maes

Ary Maes is mede-oprichter van Iconium, een adviesbureau dat de overheid en bedrijven adviseert op het gebied van communicatie naar etnische gemeenschappen in België.

Verzend