Een nieuw product of dienst op de markt brengen, doet u niet zomaar. Door simpel de markt te monitoren, kunt u zelf al het water testen. Met de vier volgende tips doet u dat snel en zonder veel grote kosten. 

Luister naar uw klanten

Uw klanten kennen het product dat u maakt het beste, zij zijn immers degenen die ze het meest gebruiken. Als u uw product wenst aan te passen of te verbeteren, hebben zij vaak de beste tips. Luister dus ook naar hen. Bevraag hen regelmatig, bijvoorbeeld via uw website, via e-mail, of op het verkooppunt. Doe hetzelfde onder uw personeel: ook zij hebben vaak verrassende inzichten waar u zelf misschien nooit op gekomen was. 

Kijk naar uw concurrenten

De kans is vrij groot dat u niet de enige fabrikant bent van uw soort product of dienst en dat u heel wat concurrenten hebt. Beschouw dit niet als een last, maar probeer van hen te leren. Koop ook hun producten en test ze zelf uit. Waarom is het beter of minder goed dan het uwe? Aan welke prijs verkopen zij? Bestudeer ook grondig hun marketing en communicatie om te kijken hoe zij dit aanpakken. 

Gebruik het internet

Houd goed in de gaten wat klanten over uw product vertellen op websites, fora en sociale media. Hiervoor bestaat gespecialiseerde software, zoals bijvoorbeeld Hootsuite, die u al voor minder dan tien euro per maand in huis haalt. Uit dit soort commentaren (ook al zijn ze soms negatief) kunt u een schat aan informatie halen om uw product te verbeteren en uw markt te vergroten. Ga ook met uw klanten in dialoog, laat weten dat u hun commentaar ter harte neemt. Dit geldt uiteraard ook voor alles wat er op het internet en websites verschijnt over uw sector en uw product. Volg dit op de voet en houd de vinger aan de pols. 

Vraag het aan vrienden

Last but not least: vraag raad en tips aan vrienden en familieleden. Druk hen wel op het hart om vrijuit te spreken, ook al vinden ze helemaal niks aan uw product. Hun genegenheid voor u moet even opzij gezet worden voor de waarheid, daar plukt u op termijn alleen maar de vruchten van. 

Met deze vier tips krijgt u al een behoorlijk beeld van de slaagkansen van uw product of dienst. Bent u overtuigd dat het een succes kan worden? Proficiat, nu is het tijd om aan een echt professioneel marktonderzoek te beginnen.

Frederic Petitjean

Frederic Petitjean

Frederic Petitjean is een journalist, gespecialiseerd in breed economische onderwerpen, mobiliteit en technologie. Hij publiceert onder meer in De Tijd, Clickx en KMO Magazine. In zijn vrije tijd verslindt hij films en de betere tv-series.

Verzend