Zichtbaarheid, bekendheid, werving, team building, promotie van de verkoop... Een opendeurdag kan heel uiteenlopende doelstellingen hebben. Weet wat uw doelstellingen zijn en maak van deze dag een geslaagd evenement dankzij het advies van Matthias Lievens, directeur van de Open Bedrijvendagen.

Begin met communiceren

Uitnodigingen, communicatie via sociale media, affiches ophangen in de verkoopruimte: het grote publiek moet weten dat u een opendeurdag organiseert. Wees duidelijk in uw boodschap. Vermeld bijvoorbeeld als u iemand wilt aanwerven, dat hiervoor een ruimte voorzien is in uw onderneming.

Vertel een verhaal

Zet om de belangstelling van uw bezoekers te wekken een rondleiding uit met enkele hoogtepunten, bijvoorbeeld langs het productieproces van uw product. Om de creativiteit te stimuleren, kunt u van de rondleiding een uitdaging maken: spoor uw medewerkers aan om zelf een voorstel te doen, waarbij het beste idee na een interne stemming wordt verkozen. 

Als u niet weet waar te beginnen, kunt u ook vertellen over de ontstaansgeschiedenis van uw onderneming op de meest symbolische plaats in uw bedrijf.

Organiseer originele activiteiten

Een bezoek aan uw bedrijf is voor bezoekers een uitstekende gelegenheid om uw deskundigheid te ontdekken. Organiseer als uw activiteit het toelaat een workshop waarin de deelnemers zelf uw beroep kunnen uitvoeren. Is dat niet mogelijk, probeer dan toch om uw bezoekers te laten meewerken. U kan hen bijvoorbeeld laten nadenken over uw nieuw logo. Als een van de voorstellen wordt overgenomen, zullen alle aanwezigen graag terugdenken aan deze speciale dag.

Win zoveel mogelijk informatie in

Op een opendeurdag krijgt u heel wat bezoekers over de vloer. Profiteer ervan om hen op het einde een formulier te laten invullen met hun post- en e-mailadres, de reden van hun bezoek, een score op 5 voor uw onderneming en andere vragen die u interesseren. Hiermee benut u de grote toeloop om gegevens te verzamelen over potentiële prospecten, klanten, werkzoekenden of zelfs leveranciers.

Wees actief in uw netwerken

Neem zo veel mogelijk foto's en voer gesprekken met de bezoekers om op uw verschillende platformen te plaatsen (vooral sociale netwerken). Zo onderhoudt u de relatie met uw bezoekers en bewijst u dat de opendeurdag geen losstaand communicatie-evenement was, maar een echt ontmoetingsmoment.

Matthias Lievens

Bijdrage:

Matthias Lievens

Nadat hij 10 jaar ervaring opdeed in de evenementensector, bestuurt Matthias Lievens nu eventbureau Clouds en de vzw Open Bedrijvendag, het grootste evenement van één dag voor een breed publiek in België.

Verzend