Geen gebrek aan hulpmiddelen op de sociale media als het er om gaat mogelijkheden tot interactie te creëren. Sommige gebruiksvormen die a priori marginaal zijn, kunnen heuse marketingtools worden. Dit is het geval voor « conversation hacking ». Aude Bonaert, Social Media & Digital Strategist bij Deloitte Digital, legt uit hoe dit wel doordacht kan worden aangewend.

De kunst om zich te mengen in de sociale media

Dit heeft niets te maken met hacking of « computerpiraterij ». De uitdrukking « conversation hacking » moet hier in een andere betekenis worden gezien: het gaat om een tussenkomst in een gesprek zonder dat men daar voordien is in vernoemd. Men ‘jumpt’ in het gesprek van een gebruiker of van een ander merk, ongeacht het kanaal of de afzender. Het oogmerk: een vergroting van de visibiliteit of nieuwe leads!

Er zijn diverse scenario’s mogelijk:

  • Iemand aarzelt tussen twee merken en een derde merk komt er tussen (denk hierbij aan vergelijkende sites waar een merk onmiddellijk zou opduiken in de commentaren van de twijfelaars).

  • Iemand formuleert een behoefte en een merk stelt hem/haar zijn diensten voor (in dit geval zou een bedrijf het gesprek aangaan in het kader van forums en blogs). 

  • Een merk treedt in interactie met een ander op een manier die a priori onwaarschijnlijk is. Een kwestie van sympathie op te wekken bij het publiek van zijn concurrent.

Een vlieg zijn op de sociale media

Elke persoon of elk merk met een account van LinkedIn, Facebook of Twitter kan een « conversation hacker » worden. Zo kan men een prospectieproces aanvatten zonder er schijnbaar iets mee te maken te hebben. Blogs en forums lenen zich hier uitstekend toe.

Een methode die bijvoorbeeld voordelig zou kunnen zijn voor de concurrentie en voor prijsvergelijkers in het kader van de overname van Lampiris door Total. Aangezien veel consumenten immers openlijk op het web te kennen gaven dat ze van leverancier wilden veranderen, zou het volstaan om het eerstgenoemde scenario toe te passen om de prospect aan te trekken.

Een mooie kans op conversie

Het gaat dus om een volwaardig marketinginstrument, ergens halfweg tussen inbound marketing (de klant komt naar u toe) en outbound marketing (u gaat de klant opzoeken). Prospects zijn het halve werk in de stap naar een merk of een bedrijf. Meteen is het conversieproces opgestart. Er zijn natuurlijk verschillende scholen en alles hangt af van de bedrijfscultuur die de “conversation hacking” gaat toepassen.

Goede praktijken:

- Nooit uit het oog verliezen dat u zich in de publieke sfeer begeeft

- Begin met uzelf af te vragen: Is dit een goed gesprek om te hacken? Waar en hoe wil ik visibiliteit?

- Gezien worden volstaat niet: u moet iets te zeggen hebben en betrokken raken. Deelnemen, laten lachen, extra content bieden. Iets wat de moeite loont!

- Houd u aan de codes van het gesprek dat u gaat hacken: u neemt best de wording, het type van communicatie en de tools van dat gesprek over (foto’s, GIF’s, emoticons, lengte van antwoorden, …)

Zo kunt u vertrekken van een grapje of een eenvoudige gedachtewisseling op het web om uit te komen bij een degelijke marketingcampagne. Als u maar de gulden middenweg vindt tussen buzz, constructieve interacties en visibiliteit.

Aude Bonaert

Aude Bonaert heeft een diploma financieel management van de UCL en is Social Media & Digital Strategist bij Deloitte Digital. Daarvoor was ze actief bij BNP Paribas Fortis als Head of Social Media.

Verzend