Geen gebrek aan hulpmiddelen op de sociale media als het erom gaat mogelijkheden tot interactie te creëren. Sommige gebruiksvormen die a priori marginaal zijn, kunnen zelfs heuse marketingtools worden, zoals bijvoorbeeld 'conversation hacking'. Aude Bonaert, Digital Project Manager bij idweaver, legt uit.

De kunst om je te mengen in de sociale media

De uitdrukking 'conversation hacking' heeft niets te maken met hacking of 'computerpiraterij', maar moet hier in een andere betekenis worden gezien. De term slaat op een tussenkomst in een gesprek, zonder dat je voordien in dta gesprek vernoemd bent: je ‘springt’ in het gesprek van een gebruiker of van een ander merk, ongeacht het kanaal of de afzender. De bedoeling: het vergroten van je visibiliteit of nieuwe leads!

Diverse scenario’s zijn mogelijk:

  • Iemand aarzelt tussen twee merken en een derde merk komt er tussen (denk hierbij aan vergelijkende sites waar een merk onmiddellijk zou opduiken in de commentaren van de twijfelaars);

  • Iemand formuleert een behoefte en een merk stelt hem/haar zijn diensten voor (in dit geval zou een bedrijf het gesprek aangaan in het kader van forums en blogs);

  • Een merk treedt in interactie met een ander op een manier die a priori onwaarschijnlijk is. Een kwestie van sympathie op te wekken bij het publiek van zijn concurrent.

Een mooi voorbeeld van de eerste methode is de overname van Lampiris door Total. Aangezien veel consumenten toen openlijk op het web te kennen gaven dat ze van leverancier wilden veranderen, bood dat een prachtige opportuniteit voor een derde speler om die ontevredenheid uit te buiten.

Een mooie kans op conversie

Het gaat dus om een volwaardig marketinginstrument, ergens halfweg tussen inbound marketing (de klant komt naar u toe) en outbound marketing (u gaat de klant opzoeken), dat u kan toelaten om meteen naar het conversieproces te gaan. Bijzonder interessant dus, als u weet dat prospects het halve werk zijn in de stap naar een merk of bedrijf als nieuwe klant. Wel zijn er natuurlijk verschillende scholen, en hangt alles ook wat af van de bedrijfscultuur waarbinnen u de techniek gaat toepassen.

Bovendien kan elke persoon of elk merk met een account op LinkedIn, Facebook of Twitter een 'conversation hacker' worden. Zo kan je een prospectieproces aanvatten zonder er schijnbaar iets mee te maken te hebben. Blogs en forums lenen zich hier uitstekend toe.

Goede praktijken

  • Nooit uit het oog verliezen dat u zich in de publieke sfeer begeeft;

  • Begin met uzelf af te vragen: Is dit een goed gesprek om te hacken? Waar en hoe wil ik visibiliteit?

  • Gezien worden volstaat niet: u moet iets te zeggen hebben en betrokken raken. Deelnemen, laten lachen, extra content bieden. Iets wat de moeite loont!

  • Houd u aan de codes van het gesprek dat u gaat hacken: u neemt best de wording, het type van communicatie en de tools van dat gesprek over (foto’s, GIF’s, emoticons, lengte van antwoorden …).

Zo kunt u vertrekken van een grapje of een eenvoudige gedachtewisseling op het web om uit te komen bij een degelijke marketingcampagne. Het ideaal: de gouden middenweg tussen buzz, constructieve interacties en visibiliteit.

Aude Bonaert

Aude Bonaert heeft een diploma financieel management van de UCL en is Digital Project Manager bij idweaver. Daarvoor was ze Social Media & Digital Strategist bij Deloitte Digital.