Sociale netwerken hebben tussen 2010 en nu een enorme evolutie doorgemaakt. Facebook blijft de favoriete socialenetwerksite van de Belgen, maar men verspreidt er nu veel meer visuele en audiovisuele inhoud in vergelijking met vroeger, toen het eerder om tekst ging. Voor een ondernemer is het dan ook essentieel te weten welke inhoud hij op sociale netwerken moet delen. Anthony Belpaire, Industry Head bij Google Belux, neemt het in dit artikel stap voor stap met ons door.

Win klanten door uw online aanwezigheid te verhogen!

Anthony Belpaire en Lionel Soccal van Google België bespreken de opportuniteiten van het internet om zo nieuwe klanten te winnen voor uw bedrijf.

1. Weet waar uw doelgroep zich bevindt

Voor u accounts op verschillende sociale netwerken aanmaakt, kunt u best eerst achterhalen welke nuttig zijn voor uw activiteit. Facebook is dan wel ontegensprekelijk het grootste netwerk en u treft er bijna zeker uw doelpubliek aan, maar toch kan dat publiek actiever zijn op een ander sociaal medium, zoals Twitter, Linkedin of Instagram.

Hoe komt u te weten op welke sociale netwerken uw doelpubliek zich bevindt? Eenvoudig: vraag het hen! Doe dat via uw nieuwsbrief, voeg een vraag toe vóór het afsluiten van de aankoop als uw onderneming online is of gebruik de beschikbare digitale hulpmiddelen. Om efficiënt te beginnen, concentreert u zich op de twee favoriete sociale netwerken van uw doelgroep.

2. Aan te kaarten thema's op sociale netwerken

Als u weet op welke sociale netwerken uw doelgroep actief is, bestaat de tweede stap uit het bepalen van de inhoud die u wilt delen. Daartoe moet u uw onderneming analyseren en de thema's vastleggen die bij uw imago horen. U hoeft er geen massa op te sommen, drie thema's volstaan.

Een voorbeeld: u baat in een stad een winkel uit met producten uit de biologische landbouw. Drie mogelijke thema's zijn: het milieu, plaatselijk nieuws en koken. Door enkel inhoud over deze thema's te publiceren, zorgt u voor samenhang in uw berichten en vermijdt u versnippering.

3. Doelstellingen en toon van de communicatie

Zodra u de thema's bepaald heeft, verbindt u er voor elk bericht een doelstelling aan. Vermaak, inspiratie, informatie, vorming, hulp, engagement of stimulans: die uiteenlopende doelstellingen kunt u nastreven. De combinatie van een thema en een doelstelling bepaalt de toon, die in elk bericht anders kan zijn.

Nemen we weer het voorbeeld van de winkel met biologische producten: als uw doelstelling is om uw doelpubliek te onderrichten over het milieu, gebruikt u waarschijnlijk een formele en bevestigende toon. Als u daarentegen aanspoort om te gaan koken, gebruikt u een meer ontspannen toon en stelt u een vraag.

Behoud in elke situatie echter een zekere samenhang. Ook al is het bijvoorbeeld uw bedoeling om informatie te verstrekken over een milieuthema – een vrij ernstig onderwerp –, kunt u een dynamische en jonge taal aanhouden als u dat imago wilt verspreiden.

4. Verrijk uw inhoud met de actualiteit

Aanwezigheid op sociale netwerken houdt in dat u regelmatig interessante berichten plaatst. U moet dan ook onophoudelijk nieuwe, hoogwaardige inhoud vinden. Als u weinig tijd heeft, bestaan er hulpmiddelen om kwalitatieve inhoud op te sporen. Dankzij Google Alerts ontvangt u bijvoorbeeld dagelijks nieuws op basis van door u ingevoerde trefwoorden. Met Google Trends kunt u snel populaire gebeurtenissen zoeken.

Sociale netwerken integreren bovendien hulpmiddelen, waarmee u kunt nagaan hoeveel personen uw berichten hebben gezien, hoeveel mensen die leuk vinden, geklikt hebben op een link, enz. Daarna is het kinderspel om de inhoud aan te passen aan de interesse van uw publiek.

Sociale netwerken zijn gebruiksvriendelijke en goedkope reclameplatforms, waarmee u zich bij een groter publiek kunt kenbaar maken. U kunt deze gewoonweg niet links laten liggen als u een topplaats wilt bereiken.

Anthony Belpaire

Bijdrage:

Anthony Belpaire

Anthony Belpaire is Industry Head bij Google Belgium. Hij is ingenieur in artificiële intelligentie van opleiding. Hij studeerde in Gent en Valencia voor hij zich aanmeldde bij het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology.

Verzend