Hoe geeft samenwerken met andere ondernemingen uw eigen activiteit een duwtje in de rug? Hoe vindt u een complementaire partner en creëert u toegevoegde waarde voor de klanten van elk bedrijf? Hilde Rutten, CEO van BergHOFF Belgium, illustreert de voordelen van kruisbestuiving tussen ondernemingen aan de hand van haar eigen ervaringen ... 

Zin in iets nieuws

Bedrijven bieden hun klanten vaak welbepaalde producten of diensten aan: iets waarin ze uitblinken en waarmee ze zich onderscheiden van de concurrentie. "Dat is prima, maar soms hebben hun klanten iets anders nodig. Of ze hebben gewoon zin in iets nieuws, misschien wel zonder het zelf te beseffen." Aan die behoeften tegemoetkomen is een uitdaging die perfect kan worden aangegaan door samen te werken met andere bedrijven. Op die manier kun je immers met meer succes elkaars klanten benaderen.

"Mijn bedrijf verkoopt bijvoorbeeld keukenartikelen. Daarmee speelt het uiteraard maar in op één aspect van de volledige culinaire beleving. Denk maar aan mooi tafellinnen, functionele huishoudapparaten of trendy meubels. En natuurlijk de ingrediënten zelf: kruiden, groenten en kwaliteitswijnen ..."

De klant wordt een prospect

We kwamen op het idee om partners te zoeken die dat alles aanbieden en die net als wij hoge kwaliteitseisen stellen, zodat we een gemeenschappelijke doelgroep konden aanspreken. Onze klanten worden dan hun prospects en andersom. Zo kunnen we elkaars aanbod optimaal versterken, zonder elkaar te beconcurreren.

Hoe werkt dat in de praktijk? In ons nieuwe gebouw richtten we een 'experimenteerruimte' in, een volledig uitgeruste open keuken. Via de sociale media nodigen we onze volgers uit om deel te nemen aan workshops. Elke maand komt er ook een sterrenchef langs: daarmee mikken we op bedrijven. "In beide gevallen maakt het publiek niet alleen kennis met onze eigen producten maar ook met die van onze partners." En aangezien die zelf ook uitnodigingen versturen, komen we telkens in contact met nieuwe potentiële klanten. Die acties zijn nog doeltreffender als onze partners ons ook bij hun initiatieven betrekken. Het is dus echt een win-winsituatie. Met een van die partners organiseerden we zelfs gezamenlijke opendeurdagen. Op die manier zetten we klanten en prospects ertoe aan om beide bedrijven te bezoeken."

Het aanbod verruimen

"We benaderen dus samen een specifieke doelgroep en delen onze klantenbestanden met elkaar. Door onze krachten te bundelen, kunnen we gemakkelijker klanten aanspreken die we anders moeilijk zouden kunnen bereiken." Zo krijgt de eindgebruiker verschillende diensten en producten aangereikt, terwijl elke partner zich blijft toeleggen op zijn vakgebied. Het is niet de bedoeling om de klant onder druk te zetten en al helemaal niet om aan koppelverkoop te doen.

Dit is uiteraard maar één voorbeeld uit ons vakgebied, maar de onderliggende filosofie kan je perfect toepassen op tal van andere sectoren en activiteiten. "U hoeft natuurlijk niet meteen van start te gaan met een verregaand partnership." Maar maak zeker eens de oefening en zoek partners die uw aanbod kunnen versterken. Daar kunt u alleen maar wel bij varen.

Hilde Rutten

Hilde Rutten staat sinds 2008 aan het hoofd van BergHOFF Belgium, een bedrijf dat hoogwaardige keukenartikelen en -accessoires verkoopt. Hilde won de 'Livia Award' van Unizo en werd voorgedragen voor de titel 'beste onderneemster' omdat ze voor vele van haar vrouwelijke collega's een bron van inspiratie vormt. Ze zetelt ook in het bestuurscomité van VOKA – Kamer van Koophandel Limburg.

Verzend