Steeds meer mensen brengen een steeds groter deel van hun leven online, op het internet door. Het is dus niet meer dan normaal dat u daar, via mail, het web en sociale media, ook aanwezig bent. En dat hoeft echt geen fortuin te kosten.


E-mail

Van alle methodes om klanten digitaal te bereiken, is e-mail waarschijnlijk de oudste, maar nog steeds een van de meest gebruikte. Het is dan zeker ook een goed idee om een database met de e-mailadressen van uw klanten en prospecten aan te leggen en hen via mail op de hoogte te houden van het reilen en zeilen binnen uw bedrijf en hen promoties aan te bieden.

E-mail werkt snel en is niet duur, maar u moet wel met enkele zaken rekening houden. Het taalgebruik, de onderwerpsregel en de inhoud moeten er natuurlijk voor zorgen dat mensen de mail openen, niet dat ze hem in de prullenbak gooien.


Geef inhoud mee

Probeer ook van uw mail meer te maken dan een platte verkoopstool, maar geef inhoud mee die uw klanten interessant vinden. Baat u een garage uit? Geef dan bijvoorbeeld tips over het gebruik van winterbanden. Verkoopt u wijn? Geef een snelcursus over welke wijn men bij welke gerechten serveert.


Meten is weten

Ook belangrijk: meet de impact van uw mailcampagnes. Dat is, in tegenstelling tot papieren mailings, zeer gemakkelijk en nauwkeurig te doen. Zo weet u wat werkt voor uw doelgroep en wat niet.


Werk met SEO

Een tweede belangrijke pijler in digitale marketing is uiteraard uw website. Zorg er dus voor dat de surfers er probleemloos de weg naar vinden. Een techniek die Search Engine Optimization (SEO) heet, is daarbij belangrijk. SEO is de ‘kunst’ om uw website zo goed mogelijk zichtbaar te maken voor zoekmotoren op het internet, wat in de praktijk vooral neerkomt op Google. Hoe hoger uw website staat in de Google-ranglijst, hoe groter de kans dat surfers ernaar zullen doorklikken. Daarmee vormt SEO een interessant (want gratis) alternatief voor internetreclame.


Facebook

Facebook is veruit het grootste sociale netwerk, dus puur cijfermatig is het logisch dat u dit in uw marketingstrategie inplant. Alleen is “aanwezig zijn” niet voldoende. Een Facebook-pagina waar zelden of niks gebeurt of waar alleen af en toe een iPad wordt weggegeven, zal maar weinig mensen ertoe aanzetten om deze actief te volgen. Opnieuw: zorg dus voor voldoende goede content om hem te stofferen.

Digitale marketing is efficiënt en voordelig, maar denk even na vooraleer u in het wilde weg websites, e-mailcampagnes en Facebook-pagina's gaat opzetten.

Frederic Petitjean

Frederic Petitjean

Frederic Petitjean is een journalist, gespecialiseerd in breed economische onderwerpen, mobiliteit en technologie. Hij publiceert onder meer in De Tijd, Clickx en KMO Magazine. In zijn vrije tijd verslindt hij films en de betere tv-series.

Verzend