Vindt u het ook zo leuk om kerstkaarten te krijgen en heeft u er ook zo’n hekel aan om ze te versturen? Het is misschien niet het leukste werk, maar u zou het beslist eens moeten overwegen. Een goed doordachte kerstkaart is namelijk een krachtig communicatiemiddel en een volwaardige PR-tool voor de zakelijke markt.

Ga niet voor de snelle optie

Veel ondernemers die kaarten versturen, kiezen de makkelijke weg en grijpen naar elektronische kerstkaarten (e-cards). Helaas doen digitale kaarten uw relaties eerder kwaad dan goed. Uw kaart wordt niet alleen snel weggegooid, hij wordt door veel ontvangers als spam gezien. Erger nog, hij wordt vaak tegengehouden door spamfilters en komt daardoor niet eens aan. Daarbij loopt u zelfs het risico dat alle mails die u later verstuurt, ook tussen de ongewenste items terechtkomen. Bovendien, en in tegenstelling tot wat velen denken, is de CO2-uitstoot van een e-mail redelijk hoog. Dat komt door de energie die wordt opgewekt door het gebruik van computerapparatuur en telecommunicatie (zoals glasvezel, routers, datacenters die deze gegevens, tegen hoge energiekosten, opslaan en beheren). Kijk liever nog eens naar nieuwe mogelijkheden van de klassieke methode!

Streef naar kwaliteit, originaliteit en inspiratie

Vindt u het drukken van kerstkaarten een overbodige uitgave? De toegevoegde waarde voor uw bedrijf is nochtans groot. De kosten zijn snel terugverdiend als u berekent hoe groot de impact op de ontvanger is in vergelijking tot de kosten van een traditionele marketingactie. Verstuurt u 1000 wenskaarten voor ca. € 3,50 per kaart, dan bereikt u 1000 mensen voor de bescheiden prijs van € 3500. Bovendien krijgt iedereen in de directe omgeving van de ontvanger uw kaart te zien. En vergeet niet dat de drukkosten in het algemeen lager worden naarmate u grotere hoeveelheden bestelt.

Het visuele aspect staat centraal in marketing. Besteed dan ook veel aandacht aan het ontwerp van uw kaart. Kies bijvoorbeeld voor humor en zet uzelf met al uw personeel op een originele manier op de foto. Zo maakt u van uw kerstkaart ook binnen uw eigen bedrijf een vrolijke communicatie-uiting.

Ga bij voorkeur een stapje verder dan "Prettige Feestdagen". Grijp de gelegenheid aan om duidelijk te maken hoe belangrijk uw relaties en leveranciers zijn voor uw bedrijf. Bedank hen voor de samenwerking in het afgelopen jaar en het vertrouwen dat ze u hebben gegeven. Natuurlijk kunt u terugkijken op het afgelopen jaar of vooruitkijken naar het komende jaar, maar houd het heel kort en pas op dat uw kerstkaart geen verkoopbrochure wordt.

Wees er op tijd bij

Hoe origineel en aantrekkelijk ook, uw wenskaart is pas doeltreffend als u hem op tijd verstuurt. Zo niet, dan verdwijnt hij in de bergen ongelezen post tijdens de kerstvakantie. De tien dagen na Sinterklaas zijn de uitgelezen periode om uw wensen te versturen. Uw wenskaart blijft dan wekenlang op het bureau staan en in de gedachten van uw ontvanger hangen. En dat alles voor een scherpe prijs!

Heeft u al besloten wat u voor deze kerstperiode zal doen?

Marc Henri De Bruyne

Marc Henri De Bruyne

Marc Henri De Bruyne is docent in public relations aan de Haute Ecole Libre de Bruxelles, consultant in communicatie, oprichter van het agentschap Vademecom en het pan-Europese netwerk ComUnity.pro. Hij is bijzonder nieuwsgierig en heeft vele passies waaronder ornithologie. Op zijn gelukkigst is hij met een goed glas wijn in de ene hand en een grote sigaar in de andere.

Verzend