Socialemediaplatformen als Snapchat en Instagram zijn immens populair en winnen nog dagelijks aan gebruikers. Wat hen zo speciaal maakt, is dat ze u toelaten om content te publiceren die na een bepaalde tijd automatisch verdwijnt. Als ondernemer kunt u van die populariteit een graantje meepikken door aan Ephemeral Marketing te doen. Omdat deze media vooral bij jongeren populair zijn, kunt u zo bovendien een jonger doelpubliek aanspreken. Jelan Vandevenne van reclamebureau Boondoggle en digital agency StartMeUp legt uit hoe de vork aan de steel zit.

Waarom Ephemeral Marketing?

Ephemeral marketing is een recente vorm van marketing via de sociale media. Het gaat om een kortstondige boodschap – vandaar de naam ephemeral – die na een bepaalde tijd, meestal 24 uur, vanzelf verdwijnt. Vooral Snapchat en Instagram Stories lenen zich tot deze vorm van marketing.

Die kortstondigheid biedt veel voordelen: “Het laat u bijvoorbeeld toe om een heel persoonlijke band met uw klant op te bouwen. De boodschappen die u via sociale media naar uw cliënteel stuurt, zijn namelijk intiemer dan wat u via andere kanalen verspreidt, en dat geldt nog meer voor Snapchat en Instagram Stories. Het leent zich bij uitstek tot een inkijk in uw productieproces of een blik achter de schermen”, verduidelijkt Jelan Vandevenne. Want meer nog dan Facebook of Twitter is het een peer-to-peer communicatiemiddel, waarbij u zichzelf dus op dezelfde hoogte stelt als uw klant en op een persoonlijke wijze met hen communiceert. Bovendien komt er normaal gezien geen professionele fotograaf of bewerking achteraf aan te pas, waardoor u natuurlijk en geloofwaardig overkomt en het hele proces erg goedkoop blijft.  

“Ten tweede kunt u zich met advertenties via Instagram Stories – zoals ook met andere sociale media – richten op de mensen die bijvoorbeeld enkele honderden meters tot een paar kilometer rondom uw zaak wonen, voor veel zelfstandigen hun voornaamste doelpubliek. Uw boodschap zal ten slotte ook als veel minder storend en opdringerig ervaren worden, aangezien de consument zelf beslist of hij ze bekijkt.” 

Pas Ephemeral Marketing in uw strategie in

“Voor u aan de slag gaat met uw smartphone is het aangeraden een strategie uit te denken, niet enkel wat betreft Ephemeral Marketing, maar voor het geheel van uw socialemediakanalen. Zorg voor een coherente stijl en boodschap, maar pas die ook aan aan elk kanaal. Mijn advies: plaats niet dezelfde foto op Facebook en Snapchat. Waarom zouden klanten anders uw verschillende kanalen volgen in plaats van slechts één?”

“Doet u een speciale actie of heeft u een nieuw product in uw gamma? Gebruik dan Snapchat en Instagram Stories om te teasen met sneak peeks en doe de echte aankondiging op Facebook. Heeft u bijvoorbeeld een schoenenwinkel? Maak dan een vluchtig filmpje waarop u de nieuwe collectie kort laat zien voor Snapchat of Instagram Stories en post een uitgebreid album met foto’s ervan op Facebook.”

Vandevenne waarschuwt nog: “Houd er rekening mee dat Ephemeral Marketing niet per se meteen zal resulteren in een stijging van uw verkoopcijfers, hoewel dat op lange termijn natuurlijk wel de bedoeling is. Gebruik het eerder om uw merk in de verf te zetten, uw authenticiteit te benadrukken, en u zo te onderscheiden van de concurrentie.”

Experimenteren op sociale media

Als u zelf aan de slag gaat, geeft de expert u graag nog enkele tips mee: “Durf experimenteren. Ephemeral Marketing is nog zeer jong en zeker geen exacte wetenschap. Daarom is het soms uitzoeken wat wel en niet werkt. Vooral omdat echte tools om uw posts te analyseren voorlopig nog ontbreken. Posts via Snapchat of Instagram Stories mogen er gerust wat ongepolijster uitzien of iets gedurfder zijn, zolang u maar trouw blijft aan uzelf.

“Wat ten slotte voor alle sociale media opgaat, geldt nog meer voor dit soort marketing: houd het kort! Op Instagram en vooral Snapchat zitten veel jongeren, het is dus ideaal om een jong doelpubliek aan te spreken. Maar van hen wordt ook gezegd dat ze een zeer korte aandachtspanne hebben: als u uw boodschap te lang maakt, zullen ze dus afhaken.”

Jelan Vandevenne

Jelan Vandevenne volgde een opleiding Cinematography and Film/Video Production aan Narafi in Brussel. Na enkele functies vervuld te hebben bij easy-m is hij nu Social Media Manager bij Boondoggle. Dat combineert hij met een activiteit bij StartMeUp, een bedrijf dat start-ups begeleidt in al hun hun sociale media-activiteiten.