Sociale mediaplatformen als Snapchat en Instagram (stories) zijn immens populair en winnen nog dagelijks aan gebruikers. Wat hen zo speciaal maakt, is dat content er na een bepaalde tijd vanzelf verdwijnt. Als ondernemer kunt u van deze populariteit een graantje meepikken door aan Ephemeral Marketing te doen. Bovendien zijn deze media bij uitstek populair bij jongeren, waardoor u een jonger doelpubliek kunt aanspreken. Jelan Vandevenne van reclamebureau Boondoggle en social media bureau StartMeUp legt uit wat dit juist inhoudt en hoe u dit aanpakt. 

Waarom Ephemeral Marketing?

Ephemeral marketing is een zeer recente vorm van social media marketing. Het wordt gekenmerkt door een kortstondige boodschap – vandaar de naam ephemeral – die na een bepaalde tijd, meestal 24 uur vanzelf gewist wordt. Vooral Snapchat en Instagram Stories lenen zich voor deze vorm van marketing.

 En juist die kortstondigheid biedt veel voordelen: “Het laat u bijvoorbeeld toe om een heel persoonlijke band met uw klant op te bouwen. De boodschappen die u via sociale media naar uw cliënteel stuurt, zijn namelijk intiemer dan wat u via andere kanalen verspreidt, en dat geldt nog meer voor Snapchat en Instagram Stories. Het leent zich bij uitstek tot een inkijk in uw productieproces of een blik achter de schermen”, verduidelijkt Jelan Vandevenne. Want meer nog dan Facebook of Twitter is het een peer-to-peer communicatiemiddel, waarbij u zichzelf dus op dezelfde hoogte stelt als uw klant en op een persoonlijke wijze met hen communiceert. Bovendien komt er normaal gezien geen professionele fotograaf of retouchering achteraf aan te pas, waardoor u heel natuurlijk en geloofwaardig overkomt en het hele proces zeer goedkoop blijft.  

“Ten tweede kunt u zich met advertenties via Instagram Stories – zoals ook met andere sociale media – richten op de mensen die bijvoorbeeld enkele honderden meters tot een paar kilometer rondom uw zaak wonen, voor veel zelfstandigen hun voornaamste doelpubliek. Uw boodschap zal ten slotte ook als veel minder storend en opdringerig ervaren worden, aangezien de consument zelf beslist of hij ze bekijkt.” 

Pas Ephemeral Marketing in uw strategie in

“Voor u aan de slag gaat met uw smartphone is het aangeraden een strategie uit te denken, niet enkel voor uw Ephemeral Marketing, maar voor het geheel van uw sociale mediakanalen. Zorg voor een coherente stijl en boodschap, maar pas deze ook aan elk kanaal aan. Ik raad steeds aan om er voor te zorgen dat u niet dezelfde foto op Facebook en Snapchat plaatst. Waarom zouden klanten anders uw verschillende kanalen volgen in plaats van slechts één?”, verduidelijkt de sociale media-adept.

“Doet u een speciale actie of heeft u een nieuw product in uw gamma? Gebruik dan Snapchat en Instagram Stories om te teasen met sneak peeks en doe de echte aankondiging op Facebook. Heeft u bijvoorbeeld een schoenenwinkel? Maak dan een vluchtig filmpje waarop u de nieuwe collectie kort laat zien voor Snapchat of Instagram Stories en post een uitgebreid album met foto’s ervan op Facebook.”

Vandevenne waarschuwt nog: “Houd er evenwel rekening mee dat Ephemeral Marketing niet meteen zal resulteren in een stijging van uw verkoopcijfers, hoewel dit op lange termijn natuurlijk wel de bedoeling is. Gebruik het eerder om uw merk in de verf te zetten, uw authenticiteit te benadrukken, en u zo te onderscheiden van de concurrentie.”

Experimenteren op sociale media

Als u zelf aan de slag gaat, geeft de expert u graag nog enkele tips mee: “Durf experimenteren. Ephemeral Marketing is nog zeer jong en zeker geen exacte wetenschap. Daarom is het soms uitzoeken wat wel en niet werkt. Vooral omdat echte tools om uw posts te analyseren, voorlopig nog ontbreken, hoewel hieraan gewerkt wordt. Posts via Snapchat of Instagram Stories mogen er gerust wat onprofessioneler uitzien of iets gedurfder zijn, zolang u maar trouw blijft aan uzelf.

“Wat ten slotte voor alle sociale media opgaat, geldt nog meer voor dit soort marketing: houd het kort! Op Instagram en vooral Snapchat zitten veel jongeren, het is dus ideaal om een jong doelpubliek aan te spreken. Maar van hen wordt ook gezegd dat ze een zeer korte aandachtspanne hebben, dus als u uw boodschap te lang maakt, zullen ze afhaken.”

Jelan Vandevenne

Jelan Vandevenne volgde een opleiding Cinematography and Film/Video Production aan Narafi in Brussel. Na enkele functies vervuld te hebben bij easy-m is hij nu Social Media Manager bij Boondoggle. Dat combineert hij met een activiteit bij StartMeUp, een bedrijf dat start-ups begeleidt in al hun hun sociale media-activiteiten.

Verzend