Zich positioneren op een markt vereist niet noodzakelijk technische vaardigheden. Het is wel belangrijk om een goed inzicht te hebben in uw omgeving. Drie tips van Alain Mbange, oprichter van Eventbooth.

1. Zich in een onbekende activiteitensector durven wagen

Voordat ik Eventbooth, een origineel aanbod van fotohokjes voor events en particulieren opstartte, kende ik helemaal niets van fotografie. Toch niet meer dan een gewone amateurfotograaf. Maar de selfiegekte en de drang naar ‘directe behoeftebevrediging’ overtuigden mij ervan dat dit een gat in de markt kon zijn. Bang zijn om u op onbekend terrein te begeven is nergens voor nodig. Analyseer, met uw idee in gedachten, het aanbod van bestaande bedrijven in de sector en analyseer tegelijk ook hun zwakke punten. Op basis daarvan kunt u uw project verder finetunen en oplossingen voorstellen die de klanten van die bedrijven alleen maar kunnen aanspreken.

2. Mee zijn met de actuele trends

Tijdens een event waar er een fotohokje met fotopapier stond, zag ik mensen de foto met hun smartphone fotograferen om hem dan meteen op Facebook te posten! Het idee van Eventbooth was geboren. Sommigen beweren dat het een risico is om op een trend mee te surfen, omdat dat iets heel vluchtigs is. Maar de digitalisering van onze maatschappij is een echte tsunami die zal blijven duren. We leven nu eenmaal in een ik-gerichte instantmaatschappij. Mensen zijn heel afhankelijk van hun sociale identiteit. Selfies en sociale netwerken geven uitdrukking aan die behoefte om ons leven in scène te zetten en de smartphone is daarbij een essentieel hulpmiddel. Houd rekening met trends als u een product op de markt brengt. Het is de sleutel tot uw succes.

3. De codes kraken om te slagen

In de wereld van vandaag is het vanzelfsprekend: out of the box denken is een must om dingen te kunnen bedenken die de mensen nuttig vinden en klanten te kunnen halen waar de traditionele merken dat niet doen of kunnen. Uber, BlaBlaCar en Airbnb zijn ook van dat basisconcept vertrokken. Ook het succes van Eventbooth valt daardoor te verklaren. Dankzij onze technische oplossingen zijn wij veel minder duur dan onze concurrenten. Dat opent markten die de ondernemingen zelfs niet op het oog hadden, en geeft ook particulieren de kans om een beroep te doen op ons. Dankzij ons systeem kunnen merken direct posts op hun Facebookpagina zetten en krijgen de genodigden van hun events de foto meteen op hun smartphone. De verhouding ROI/besteed budget is onklopbaar voor de bedrijven. Bovendien krijgen ze ook gratis interactie op de sociale media aangeboden. De codes kraken is een must, maar er moet wel een behoefte zijn bij uw klanten en hun eigen klanten ... Om baanbrekend te zijn, moet u origineel uit de hoek komen, minder duur zijn dan de anderen en tot dusver onbevredigde behoeften invullen.

Alain Mbange

Alain Mbange is ondernemer uit de streek van Luik, is gepassioneerd door nieuwe technologieën en fan van big data. Hij is oprichter van Eventbooth, een revolutionair concept van fotohokjes voor events.

Verzend