Nu de wereld razendsnel verandert en de klant op alle niveaus aanwezig is, is uw uitdaging niet meer zozeer een kwaliteitsproduct of -dienst aan te bieden, maar om u aan te passen aan de almaar meer gefragmenteerde en veeleisende vraag. Crowdsourcing en initiatieven tot co-creatie zijn in opmars, en voor heel wat ondernemers komt het erop aan een aanbod "op maat" aan te bieden. Hier volgen enkele redenen:

Personaliseren om zich beter te profileren

Met een aanbod op maat kunt u zich onder meer duidelijk onderscheiden van uw concurrenten. Om het even wat u verkoopt, gebak of pc's, de mogelijkheden tot personalisering zijn immens: een andere kleur, design, extra functies (cake zonder gluten, een supersterke processor, enz.). Het zijn slechts enkele bruikbare denksporen. Als u uw klanten de keuze geeft, krijgen ze via u toegang tot een uniek product of unieke dienst, en dat op maat van hún smaak: iets anders dan wat ze bij één van uw concurrenten konden vinden.

Een formule voor iedereen!

Deze aanpak is geen alleenrecht van multinationals. Hij geldt voor elk activiteitendomein en biedt nieuwe perspectieven aan ondernemers van elk formaat. Natuurlijk moet rekening gehouden worden met technische, veiligheids- en logistieke beperkingen, maar vermits de customisation op initiatief van de eindgebruiker en op basis van een standaardaanbod de meest populaire vorm blijft, start de productie pas als de bestelling geplaatst is. Wat u produceert, gaat dus altijd de deur uit!

De consumer-player

Door een gepersonaliseerd product of een dienst op maat aan te bieden, creëert u een engagement en versterkt u uw klantrelatie. Denk aan de Coca-Colacampagne van de voorbije zomer: een eenvoudig etiket met de voornaam van de consument volstond om in enkele maanden bijna 10 miljoen extra Facebookfans te verzamelen en de verkoop in het Verenigd Koninkrijk met 3% te verhogen. In het tijdperk van sociale media en continue interactie wil de eindgebruiker actief meewerken aan de creatie van 'zijn' dienst of product.

Verjongingskuur voor uw businessmodel?

“Customisation” jaagt niet alleen een frisse wind door uw businessmodel: uw klanten krijgen een extra reden om een nieuwe bestelling te plaatsen. Uw retentiepercentage zal allicht verbeteren. Terwijl u uw profijt haalt uit deze nieuwe vormen van dialoog en engagement, maakt u van uw klanten 'co-creatoren' en ambassadeurs van uw merk. Dat fenomeen is meer dan gunstig voor de mond-tot-mondreclame !

Verzend