Volgens onderzoek zijn blogs de 5de meest betrouwbare bron van online informatie. Naast vlogging en ephemeral marketing kan blogging bovendien een bijzonder krachtige marketingtool zijn: wie blogt in het B2B-segment, trekt 67% meer potentiële klanten aan dan wie dat niet doet. Dat zijn al twee goede redenen om een blog te beginnen als ondernemer. Valentine Helsmoortel, blogster en consultant in webmarketing voor bedrijven, doet een boekje open over blogs en hun voordelen voor uw zakelijke activiteiten. 

Bloggen, maar dan corporate

Er is natuurlijk bloggen en bloggen. We willen niet zeggen dat u van blogging uw hoofdactiviteit moet maken, naar het voorbeeld van sommige bekende influencers met duizenden volgers. Zij leven van hun samenwerking met grote merken via reclame en gesponsorde publicaties. We hebben het hier over corporate blogging: dat betekent dat u als ondernemer content online plaatst die verband houdt met uw activiteit, bovenop uw reguliere website. Elke ondernemer met een website kan daarop een extra tabblad voorzien, waar hij persoonlijke artikels post die betrekking hebben op zijn professionele activiteiten. Valentine Helsmoortel: “Een vastgoedmakelaar bijvoorbeeld kan op zijn blog artikels publiceren in de trant van ‘Hoe kunt u vastgoed kopen of verkopen ?’, ‘De 5 vragen die u moet stellen bij een eerste bezoek’ of ‘Waarom met een vastgoedkantoor werken?’ Het biedt hem de gelegenheid om zijn expertise en meerwaarde als professional aan te tonen.”

Hoe één enkel artikel uw business een boost kan geven

Om te beginnen, moet u een eigen corporate website hebben. Die site dient als uitstalraam, waaraan de blog wordt gekoppeld. Een site kan dus perfect bestaan zonder blog, maar omgekeerd niet. Daarna volstaat het om regelmatig iets op uw blog te publiceren. U zult snel merken dat het uw bedrijfsactiviteiten een stevige boost kan geven.

Helsmoortel: “Een jaar geleden heb ik een grote marketingconsultancyopdracht in de wacht gesleept voor een merk. Ze hadden me gevonden via één van de artikels op mijn blog, hadden een idee gekregen van mijn expertisedomein en gezien dat ik net als hen in Brussel was gevestigd. Ze hebben gedurende zes maanden een beroep gedaan op mijn diensten, en dat zonder dat ik daarvoor iets speciaal had moeten doen. Dat levert enorm veel tijdswinst op en het is superefficiënt! En dat dankzij één blogartikel.” Wilt u snel resultaat boeken bij prospects, dan kunt u het proces stimuleren door uw blog te koppelen aan Pinterest (en er promotie te maken voor uw artikels).

Meer zichtbaarheid met weinig investeringen

Dit soort corporate blogging kan dus geld opbrengen: door blijk te geven van uw expertise, kunt u nieuwe prospects aantrekken. Maar, een blog geeft u vooral ook de mogelijkheid om niet te veel geld uit te geven! Hoe? Door uw site optimaal te positioneren in de zoekmachines en meer verkeer te genereren. En wie meer verkeer zegt, zegt meer prospects. Het principe is eenvoudig: “Google en zijn algoritmes houden niet van alles wat statisch is, terwjil de content op een website doorgaans redelijk vast ligt. De inhoud van blogs varieert daarentegen naarmate er nieuwe artikels gepost worden. Blogs maken uw bedrijfswebsite dus veel dynamischer en zorgen ook voor een betere referentiëring van de site.” Dat zit zo: door regelmatig content te publiceren zal uw website beschouwd worden als voortdurend geactualiseerd en dus niet statisch. Dit leidt tot een betere referentiëring. In vakjargon: u doet aan SEO (Search Engine Optimization), en niet aan SEA (Search Engine Advertizing), waarbij u betaalt om bovenaan te staan op Google.

Blogs, een krachtig marketinginstrument

Met een blog kunt u het aantal bezoekers op uw site vergroten, blijk geven van uw expertise via artikels of u optimaal positioneren met het oog op een goede referentiëring. Maar een blog houdt ook in dat u een community in het leven roept die later kan worden geconverteerd in nieuwe klanten. Het gaat dus wel degelijk om een krachtig marketinginstrument, zij het met de nodige regels.

“De inhoud moet altijd kwalitatief en relevant zijn, en afgestemd op uw doelgroep. Blogs behoren tot een familie tools voor contentmarketing, net zoals whitepapers (nvdr: witboeken of praktische gidsen). Geen loze praatjes, maar artikels die gelezen worden door mensen op zoek naar informatie, een product of een service.” Als ze overtuigd zijn door de inhoud van de blog, zullen ze die artikels delen via sociale netwerken. Ze zullen ook meer informatie inwinnen op de site van het bedrijf en zelfs een aankoop overwegen. Er is immers een vertrouwensrelatie ontstaan tijdens het lezen en ze weten uw expertise te waarderen. Goed nieuws dus voor uw zichtbaarheid en uw klantconversie.

Geef de lezer zin om uit te vissen wie schuilgaat achter de blog

Neemt u dan geen risico door tips en adviezen te publiceren op een blog? Uw input kan worden gekopieerd, of u zou uw handelsmerk kunnen kwijtspelen en misschien zelfs potentiële klanten. Neen, zolang u u niet teveel weggeeft: “U moet precies genoeg zeggen om interesse op te wekken bij de lezer, en niets meer. Een voorbeeld: het is niet omdat een vastgoedmakelaar vijf tips geeft, dat hij zijn hele commerciële strategie prijsgeeft. Een blog is in zekere zin een uitgebreider visitekaartje. Mensen hebben trouwens noch de tijd noch de zin om alle artikels van uw blog te lezen om alles te leren en vervolgens van A tot Z toe te passen."

Valentine Helsmoortel

Valentine Helsmoortel behaalde een diploma in digitale marketing en web 2.0 aan het ICHEC. Ze werkte voor enkele modemerken vooraleer ze eind 2015 zelfstandig werd. Ze biedt bedrijven marketingadvies om hun aanwezigheid op het web te verbeteren. Ze verleent ook e-advies via onlinesuccesswithvalentine.com.