Met een groeitempo van meer dan 10% per jaar is e-commerce een buitenbeentje in het huidige economische doemklimaat. Dat geeft ondernemingen, zelfs kmo's, de kans om zich tegen een lage kostprijs internationaal te ontwikkelen. De enkele ondernemers die dat begrepen hebben, zijn er in veel gevallen in geslaagd om hun exportactiviteit aanzienlijk uit te breiden. We denken aan Sellerie-online, NewPharma, Etilux, Ardennes-Etape, Aromazen, lesBieresBelges.be …

Met een vijftienduizendtal webshops loopt België zwaar achter op andere landen (Frankrijk telt er meer dan 180.000). Die achterstand is nog groter in Wallonië, waar het aanbod duidelijk te klein is. Toch blijft het aantal aankopen maar toenemen. Het is dan ook geen verrassing dat 63% van de e-kopers in de voorbije twaalf maanden minstens een keer iets kocht bij verkopers in andere landen van de Europese Unie. Dat is vier keer meer dan het Europese gemiddelde (15,9%).

Sleutels tot succes in e-commerce

Een studie bij 72 webshops in Wallonië en de Elzas bracht de twee belangrijkste slaagfactoren voor e-commerce aan het licht:

  1. Commerciële knowhow (dus niet informaticakennis!) speelt een hoofdrol in de ontwikkeling van het activiteitenvolume én de rentabiliteit ervan: goed inspelen op de verwachtingen van de klanten, een vertrouwensklimaat scheppen, klantentrouw bevorderen ...
  2. Doeltreffende strategie: het vermogen zich te onderscheiden van het product en/of de dienst van de concurrentie, die online geen grenzen kent.

De eerste stap van een e-commerceproject is dus niet op zoek gaan naar een webagency om een website te laten bouwen, maar nadenken over een goede online positioneringsstrategie. De vragen die daarbij beantwoord moeten worden hebben te maken met de bekende vijf 'P's' van marketing:

  • Product: bied ik op internet een breder productengamma aan? Lever ik een andere klantenservice: reservaties, abonnementen ...?;
  • Price: hoe ga ik me positioneren ten opzichte van de concurrentie?;
  • Place: op het web, op smartphone, via een mobiele app …; verkoop ik online om mijn afzetgebied geografisch uit te breiden?;
  • Promotion: hoe geef ik mijn aanbod bekendheid?;
  • Personnel: welke middelen zet ik in om de klanten online te bedienen?
Eens alle mogelijkheden zijn onderzocht, bepaalt de ondernemer zijn strategisch plan (hoe de klanten aantrekken, naar je website lokken, overtuigen om te bestellen, bedienen en houden) en kiest dan een passende benaming en platform en eventueel de juiste dienstverleners (marketing, betaling, logistiek ...).

Enkele tips vóór u aan uw onlineverkoopavontuur begint

Het stappenplan voor het oprichten van een webshop wordt in detail beschreven in het boek 'e-commerce: les bonnes pratiques pour réussir (best practices om te slagen))'. Het is altijd interessant om die tips aan te vullen met ervaringen van e-handelaars. Hier vindt u info over de keuze van een webagency.

Overheidssteun bij de opstart van e-commerce

Het Waalse Gewest geeft subsidies aan kmo's die een webshop opstarten. De tegemoetkoming bedraagt 80% van de advieskosten (tot 60.000 euro subsidie). Ook kunnen erkende experts de ondernemer helpen om een degelijke onlinestrategie, een tactisch plan (e-marketing …) en een bestek voor zijn e-commerceplatform uit te werken en de offertes van webagency's te vergelijken. Verder kunnen ze de ondernemer begeleiden totdat de business online gaat.

Damien Jacob

Bijdrage:

Damien Jacob

Damien Jacob, met meer dan 20 jaar ervaring op het vlak van ICT in Frankrijk en België, is zelfstandig coach en consultant voor kmo's en zelfstandigen. Hij ondersteunt hen bij de ontwikkeling van hun online- & offlinestrategie. Daarnaast is hij ook docent aan de HEC-Managementschool aan de Universiteit van Luik, op de Hogeschool van de provincie Luik, aan de Provinciale Hogeschool Hainaut Condorcet en de Universiteit van Straatsburg.

Verzend