Nieuwe media bieden ondernemingen verschillende mogelijkheden om hun doelpubliek te bereiken en te verruimen, alsook om hun product aan de man te brengen. Een van de meest interessante opties is adverteren via Facebook. Davina Janssens van VisiYou vertelt waarom u deze opportuniteit niet links mag laten liggen en hoe u dit aanpakt.

Uw aanpak en doelpubliek zorgvuldig selecteren

Facebook biedt verschillende mogelijkheden om betaalde advertenties te plaatsen op hun platform. “U kunt bijvoorbeeld kiezen om meer pagina likes te genereren, wat u dus visibiliteit oplevert, of opteren voor verkeer naar uw website of webshop, wat zal resulteren in hogere verkoopcijfers. Ook steeds populairder zijn local ads. Hierbij krijgen personen die zich in uw buurt bevinden – bijvoorbeeld binnen de 500m – uw advertentie te zien. Als ze hierop klikken, zal hun GPS hen automatisch de weg naar uw winkel wijzen. Baken daarom een duidelijk doel af en kies de juiste aanpak in functie hiervan”, zegt Davina Janssens.

“Bovendien kunt u een zeer specifiek doelpubliek uitkiezen. Facebook biedt niet alleen filters op locatie of geslacht, maar ook op interesses of plaatsen die u reeds bezocht heeft. Voor een aannemer kan het bijvoorbeeld zeer interessant zijn om personen te benaderen die recent BATIBOUW bezocht hebben.”

Een grote return

Op die manier is het mogelijk om voor een beperkt bedrag een zeer specifieke doelgroep te bereiken. Het succes van uw campagne zal van verschillende factoren afhangen: enerzijds speelt de sector waarin u actief bent een rol. “Een winkel die leuke kledij verkoopt, moet bijvoorbeeld minder investeren dan een boekhoudkantoor voor hetzelfde resultaat, omdat een mooie zomerjurk nu eenmaal sneller gedeeld en geliket zal worden dan een advertentie over boekhouden. Anderzijds is ook het bedrag dat u wilt spenderen van belang, hoe meer u uitgeeft, hoe meer resultaat u boekt. Om een idee te geven, wij werken met een minimumbedrag van € 50 per maand”, verduidelijkt de social media adept.

“De return is dus niet voor iedereen hetzelfde en het is niet altijd eenvoudig om op voorhand exact te achterhalen hoeveel klanten u via Facebook zal aantrekken. Maar al na de eerste campagne kunnen we de return on investment meten. Dit levert vaak mooie resultaten op. Een voorbeeld om te verduidelijken: een van onze klanten plaatst ramen en deuren. Als hij dankzij dit soort reclame één klant kan binnenhalen, heeft hij meteen terugverdiend wat hij er op een heel jaar aan spendeert.”

Een tijdrovende bezigheid

Wilt u zelf aan de slag gaan? Weet dan dat Facebook Advertising, juist door zijn veelzijdigheid en uitgebreide mogelijkheden, redelijk ingewikkeld is. “Als u alles zelf wil doen, zal u er veel tijd aan spenderen. Want buiten de campagne lanceren, moet u ze uiteraard ook opvolgen en bijsturen indien nodig. Gelukkig zijn er tegenwoordig mensen en bedrijven met kennis van zaken die u hierin kunnen bijstaan.”

Enkele gouden regels

Ten slotte is ook de inhoud van uw advertentie van groot belang om succesvol te zijn. Janssens geeft nog enkele tips om in het oog te springen:

- Facebook is een zeer vluchtig medium, houd het daarom kort. Sommige marketeers zweren zelfs bij een maximum van 7 woorden per publiciteit;

- Gebruik een leuke, opvallende afbeelding. Kleurrijke foto’s doen het over het algemeen goed, al hangt dit natuurlijk ook af van uw sector;

- Bepaalde zaken, zoals geweld of naakte personen, worden door de filters van Facebook geblokkeerd. Vermijd ze dus;

- Breek uw concurrentie niet af, maar focus u op uw sterke punten.

 

Davina Janssens

Davina Janssens is expert in Facebook Advertising en Google Adwords bij VisiYou. Ze houdt zich zowel bezig met de technische kant van de zaak als de relatie met de klant. Daarnaast geeft ze regelmatig lezingen over de expertise die ze reeds opbouwde.

Verzend