Uw etalage is het uithangbord van uw winkel. U toont er wat u verkoopt, wie u bent en waar uw zaak voor staat. Het is dus belangrijk om uw vitrine mooi en doordacht in te richten. Hier vindt u enkele praktische tips.

1. Zorg voor eenvoud en overzicht

De basisregel: creëer eenvoud, rust en overzicht. Benut de ruimte die u heeft en creëer symmetrie. Het is beter om een doordachte “rustige” etalage te hebben dan een propvolle. Centraal in uw etalage toont u best uw sterartikel. Zeer belangrijk is dat u dit toont op ooghoogte van de passant, zodat dit het eerste is dat hij ziet. Daarbij is ook de belichting van groot belang. Let wel dat de producten die in uw etalage staan ook beschikbaar zijn in uw winkel.

2. Durf te innoveren

Deze tip is toepasbaar in elk aspect van uw onderneming en dus ook op uw etalage. Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen, want juist door verfrissend te zijn zal u de aandacht trekken. Waarom bijvoorbeeld geen actie met levende mensen in uw etalage (ook wel een living window display genoemd)? Of een computergestuurde hologram (een 3D projectie)? U bent maar gelimiteerd door uw eigen creativiteit.

3. Gebruik sociale media

De etalage van uw winkel stopt niet meer aan uw voorgevel, maar heeft een verlengstuk in de smartphone van elke potentiële klant. Heeft u bijvoorbeeld de mooiste etalage ingericht voor Valentijn? Deel dit dan op Facebook of Instagram met uw publiek. Of gebruik QR-codes (soort streepjescode voor smartphones) in uw vitrine zodat window shoppers uw zaak en uw producten snel en gemakkelijk online terugvinden. 

4. Maak uw etalage interactief

Ga nog een stapje verder en zorg ervoor dat uw vitrine interactie uitlokt. Prikkel de interesse van voorbijgangers door bijvoorbeeld de kleur van de belichting in uw etalage te laten beïnvloeden door de afstand tussen uw vitrine en de passanten. Dit zorgt ervoor dat mensen niet enkel naar uw etalage kijken, maar er ook zelf iets mee kunnen doen. Waak er wel over dat dit de aandacht niet afleidt van uw producten.

5. Zorg voor afwisseling

Vernieuw de inrichting van uw vitrine minstens één keer per maand, zo weten uw klanten dat er nieuwe producten beschikbaar zijn of kan u een ander product in de kijker zetten. Daarbij kunt u zich laten leiden door seizoenen, feestdagen of actuele gebeurtenissen. Let er wel op dat uw artikelen niet verdrinken in een overdaad aan decoratie.

Verzend