Het basisconcept is eenvoudig en vormt een mooi alternatief voor traditionele reclame. Content marketing is namelijk een efficiënt middel om uw doelgroep te bereiken en aan u te binden. Het concept bestaat erin relevante, nuttige, promotionele of ludieke informatie over uw onderneming te verspreiden bij klanten of prospects. Het is de bedoeling de aandacht te trekken van de consument, hem aan u te binden en uiteindelijk voldoende vertrouwen te wekken om hem tot actie aan te zetten: aankoop, inschrijving, abonnement ... Hier volgen vijf goede redenen om het concept toe te passen.

1. De stem van de deskundige

Als professional kent u uw werkterrein door en door. Uw bestaande klanten weten dat wellicht al, maar u moet ook de rest van uw doelgroep overtuigen. U hebt dan twee mogelijkheden: passief wachten tot de mond-tot-mondreclame haar werk doet of aan content marketing doen. De eerste optie is efficiënt maar traag. Maar als u voor de contentstrategie kiest, kunt u dag na dag, week na week, uw expertise etaleren en met uw lezers delen. Hoe? Met informatieve, relevante en boeiende teksten en filmpjes.

2. De vertrouwenspartner

Content marketing is ook ideaal om een band te smeden of die band te versterken tussen uw (potentiële of bestaande) klanten en uw merk. U kunt daarvoor verschillende verteltechnieken gebruiken, die u allemaal geloofwaardig(er) maken in de ogen van uw publiek. U kunt bijvoorbeeld objectieve informatie geven over een bepaald thema, advies verlenen over een techniek of behulpzame tips uitdelen, waarbij u ervoor zorgt dat de klanten graag bij u terugkomen om (opnieuw) een prettige ervaring te beleven.

3. De aanbieder van oplossingen

Content marketing blijft marketing. Uw redactionele inspanningen moeten vlot in cijfermatige en commerciële doelstellingen worden omgezet. Content aanmaken is dus eigenlijk eerst en vooral bedoeld om uw verkoop stabiel te houden en uit te breiden. Voor uw bestaande of potentiële klant bent u de juiste persoon op de juiste plaats, en hij zal spontaan bij u aankloppen voor een antwoord op zijn behoefte.

4. Positionering in de zoekmachines

Verwijzingen worden tegenwoordig vooral door robots bepaald. Maar dan wel door intelligente robots. De algoritmen, en vooral die van Google, zijn de belangrijkste factoren die uw positionering in de zoekresultaten bepalen. Vroegere robots maakten een vrij simpele berekening van het aantal trefwoorden op een websitepagina, maar hun cognitieve capaciteiten zijn veel verbeterd.

Vandaag is een machine in staat om de kwaliteit van uw teksten te beoordelen. Uw inhoud moet minstens coherent, relevant en/of informatief zijn. Als u kiest voor content marketing, zet u een reuzenstap in de juiste richting. En de printplaten die al die algoritmen beheren, die zullen kraaien van plezier.

5. Aanwezigheid op de sociale netwerken

Content marketing is ten slotte een (haast) magische tool om aanwezig te zijn op de sociale netwerken, en dan vooral op die van uzelf. Maak uitnodigende berichtjes, teasers, zoals posts, tweets, artikels of korte filmpjes die volledig aangepast zijn aan de kenmerken van elk kanaal. Uw mededelingen op Facebook, LinkedIn, Twitter en andere media moeten altijd naar uw blog of website verwijzen. Met een dubbel positief effect: meer bezoekers betekent dat u meer in trek bent bij de zoekmachines en ook dat u meer vertrouwen wekt bij de consument, wat erg belangrijk is.

Christophe Vanden Broeck

Christophe Vanden Broeck werkt eerst tien jaar lang als journalist en essayist voor een tijdschrift, om dan zijn pen te verlenen aan bedrijven en ondernemers die wel ideeën legio hebben, maar niet altijd goed weten hoe die gericht te verwoorden. In 2009 lanceert hij Des Idées Aux Mots: een contentfabriek waarin een aantal Frans- en Nederlandstalige talentvolle copywriters verenigd zitten.

Verzend