U zult het zelf vaststellen, een nieuwsbrief kan een zeer effectieve marketingtool zijn. Als u de 5 fouten vermijdt die hieronder worden uiteengezet, dan verzekert u uzelf van een goed rendement op uw investering, zowel financieel als in termen van betrokkenheid.

1. Een nieuwsbrief zonder doel

Alvorens een nieuwsbrief te schrijven, stel ik me twee vragen, die gerelateerd en zelfs onlosmakelijk verbonden zijn. De eerste kan worden samengevat als volgt: "Waarom wil ik een nieuwsbrief schrijven?" Klantenbinding, de werving van prospecten, de versterking van uw merkimago? Er zijn evenveel antwoorden als er nieuwsbrieven zijn. De tweede, even belangrijke vraag, is: "Wat verwachten mijn potentiële lezers?" Zijn ze op zoek naar informatie, tips of onderhoudende content? Nogmaals, onmogelijk om ons te beperken tot één en slechts één antwoord. Het raakvlak tussen de antwoorden op deze twee vragen zal uiteindelijk de inhoud van uw nieuwsbrief bepalen.

2. De focus op ‘geforceerde verkoop’

Een nieuwsbrief die niet als enige doel heeft het stimuleren of het nieuw leven inblazen van de verkoop, zal op lange termijn een nutteloze nieuwsbrief zijn. Vandaag verwacht de consument echter inhoud en antwoorden op zijn vragen. Het is aangewezen dat merken hierop anticiperen. Nu eens zeggen dat u de beste en dan weer de goedkoopste bent, volstaat niet. Het is vooral belangrijk te antwoorden op de verwachtingen, specifiek voor uw doelgroep. Ik adviseer om een ‘call to action’ te gebruiken, een prikkel om in actie te schieten. De bezoeker klikt dan vanzelf op de ‘call to action’, aangepast aan het doel van uw nieuwsbrief. U wilt verkopen, dan moet dat het resultaat zijn van een proces dat vertrouwen geeft, een bevestiging van uw expertise. U kunt natuurlijk altijd en telkens opnieuw promotionele e-mails sturen. Verwar echter niet met uw informatieve nieuwsbrief. Deze verwarring zou een nadelig effect hebben op uw lezerspubliek.

3. Geen conversatie aangaan met uw lezers

Een nieuwsbrief versturen, dat is prima, maar een dialoog aangaan met uw lezers is nog beter. Geef hen dan ook de gelegenheid om te antwoorden: zij hebben de voldoening  om met u in contact te komen en u weet dan dat uw nieuwsbrief min of meer aandachtig gelezen werd. Ik kan u alleen maar adviseren om links toe te voegen op sociale netwerken en een oogje te houden op de reacties die eruit voortvloeien. Uw antwoorden stimuleren de tevredenheid van uw publiek en genereren klantentrouw: voor uw nieuwsbrief in de eerste plaats en daarna voor uw producten en diensten.

4. Geen persoonlijke aanpak

Hoe vreemd het ook mag lijken, kleine dingen kunnen het verschil maken tussen twee ogenschijnlijk perfect gelijkende nieuwsbrieven. Maak het bijvoorbeeld hoogstpersoonlijk: voeg de naam van de ontvanger toe in de introductie van de nieuwsbrief. Ongetwijfeld een goed idee om zijn aandacht te trekken. Wees gerust, met mailingsoftware zoals Mailchimp kan dit automatisch. Tenminste, als u een degelijke database met klanten en prospecten heeft. Probeer zoveel mogelijk te segmenteren in uw verzendingen. Stel, u bent een dierenarts. Het kan de moeite waard zijn om kattenbezitters een andere nieuwsbrief te sturen dan hondenvrienden.

5. Geen aandacht voor de presentatie

Een nieuwsbrief moet, om effectief te zijn, voldoen aan bepaalde presentatieregels. Deze zijn veranderlijk en afhankelijk van de omstandigheden. Momenteel gebruiken uw potentiële lezers steeds meer mobiele toestellen om uw nieuwsbrief te lezen. Wees dus kort en voeg links toe zodat de lezer zich kan verdiepen in het onderwerp. Ook een ‘teaser’inleiding zal de lezer verleiden om u te volgen naar andere media, zoals, bijvoorbeeld, uw blog. Tenslotte is de leesbaarheid van uw nieuwsbrief ook afhankelijk van het gekozen lettertype, de grootte, het juist indelen van de paragrafen, enz. Dus let op de kleine dingen die een groot verschil maken.

Christophe Vanden Broeck

Christophe Vanden Broeck werkt eerst tien jaar lang als journalist en essayist voor een tijdschrift, om dan zijn pen te verlenen aan bedrijven en ondernemers die wel ideeën legio hebben, maar niet altijd goed weten hoe die gericht te verwoorden. In 2009 lanceert hij Des Idées Aux Mots: een contentfabriek waarin een aantal Frans- en Nederlandstalige talentvolle copywriters verenigd zitten.

Verzend