Moeten we u nog vertellen dat uw merk content nodig heeft om op te vallen? Interessant, relevant, informatief, grappig ... U mag uw communicatie beschrijven zoals u wilt, maar als niemand ze leest, blijft ze hoe dan ook saai. En daarin speelt de titel een essentiële rol.

Een titel moet u zich eigenlijk voorstellen als uw klant de hand drukken. Een te harde handdruk wekt weerstand op. Een te slappe handdruk doet onverschillig aan. De content is zoals een boekenwinkel. De lezer wordt overstelpt met titels en informatie, de ene al interessanter dan de andere. De titel moet eruitspringen om kliks te verzamelen. Een titel die niet opvalt, gaat op in de massa, waardoor ook de rest van de content ongelezen blijft. 3 tips van Christophe Vanden Broeck, oprichter van Des Idées Aux Mots, voor een titel die kliks aantrekt.

Een titel die boekdelen spreekt

Uw titel mag aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. De lezer moet weten wat hij mag verwachten, welke informatie hij zal krijgen en wat het lezen van uw content hem zal bijbrengen. 'Oplossingen voor ...', 'Tips om te vermijden dat ...' zijn voorbeelden van titels die geen geheimen hebben.

U kunt de titel ook voorstellen in de vorm van een vraag. Zo krijgt de lezer misschien nog niet het antwoord, maar op zijn minst al een idee van de kern van het verhaal.

Een titel die als referentie dient

Een korte titel met een sleutelwoord komt uw natuurlijke verwijzing zeker ten goede. De titel verenigt dan het nuttige met het aangename. Uw eerste lezer is een robot die zoekmachines gebruiken om een correcte verwijzing aan te maken.

Als u een sterk sleutelwoord in uw titel zet, wordt u zeker niet over het hoofd gezien. Google Adwords en Google Trends zijn aardig op weg om goede maatjes te worden met copywriters die de beste titel trachten te vinden. Een sterke titel maakt van u een referentie, zowel letterlijk als figuurlijk.

Een titel binnen de perken

Vermijd ellenlange titels. Ze zijn het voorrecht van romanschrijvers, maar denk eraan dat u meestal op een mobiel toestel wordt gelezen. Een treffende titel laat niemand onverschillig, roept een gevoel op dat de lezer ertoe aanzet om erop te klikken en verder te lezen. Tot slot nog wat technische weetjes voor uw titel.

Kort, relevant, treffend ... Dat kan allemaal wat vaag lijken. Ik raad een titel van maximaal 60 tekens aan. Zo kunt u uw titel niet alleen gebruiken in de URL van de pagina, maar verschijnt hij ook volledig in de beschrijving van de zoekresultaten in Google. Weer twee extra kansen om kliks te verzamelen.

Bijdrage:

Christophe Vanden Broeck

Christophe Vanden Broeck werkt eerst tien jaar lang als journalist en essayist voor een tijdschrift, om dan zijn pen te verlenen aan bedrijven en ondernemers die wel ideeën legio hebben, maar niet altijd goed weten hoe die gericht te verwoorden. In 2009 lanceert hij Des Idées Aux Mots: een contentfabriek waarin een aantal Frans- en Nederlandstalige talentvolle copywriters verenigd zitten.

Verzend