Een offerte moet meer zijn dan een verplicht nummer. Met een doordachte en aantrekkelijke offerte creëert u een mooie kans om uw klant over de streep te trekken. Benny Waelput van Teamleader vertelt u hoe u uw kansen op succes kunt vergroten.

Een vraag vanuit de klant

Het is een logisch gegeven, maar wordt toch te vaak vergeten: een offerte moet vertrekken vanuit de vraag van de klant. Na een eerste telefonisch of persoonlijk contact, krijgt u de kans om uw aanbod te verduidelijken en detailleren. U geeft duidelijk aan wat uw diensten precies inhouden. Een offerte die er goed uitziet en begrijpelijk is, wordt zo een salestool.

Wat moet er in mijn offerte staan?

Iedere offerte moet steeds een aantal basisgegevens bevatten:

  • Facturatiegegevens van zowel de klant als uw bedrijf;
  • Prijs, vermeld deze voor de duidelijkheid zowel inclusief als exclusief btw;
  • Datum, en best ook de vervaldatum van de factuur;
  • Factuurnummer;
  • Algemene voorwaarden: deze kunt u eventueel toevoegen.

Het belangrijkste is echter om deze ‘officiële’ checklist aan te vullen met een commerciële lijst die uw offerte extra slagkracht geeft:

  • u geeft een duidelijk antwoord op wat de klant vraagt en op wat hij verwacht;
  • u houdt het doel van de offerte voor ogen: dat hoeft niet noodzakelijk een verkoop te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een tweede, meer gericht gesprek zijn;
  • u richt uw offerte aan diegene die de beslissing neemt (dit is niet noodzakelijk diegene met wie u het eerste contact had).


Zorg voor een goed geschreven tekst, met een schrijfstijl die bij uw bedrijf past en uiteraard geen fouten bevat. En we herhalen: houd steeds het belang van de klant voor ogen.

Maak een goede eerste indruk

Niet alleen de inhoud van de offerte moet op de klant afgestemd zijn, ook de vorm. Zorg dus voor een gepersonaliseerde lay-out, zelfs al gebruikt u een standaardontwerp. Plaats naast uw eigen logo bijvoorbeeld ook het logo van uw klant of zorg voor een andere persoonlijke toets. Zorg dat alles vlot leesbaar en gedetailleerd is. Zo apprecieert een klant het wanneer de totale prijs is opgesplitst, zodat hij duidelijk ziet hoeveel hij betaalt voor elk onderdeel.

Maak antwoorden zo eenvoudig mogelijk

Denk ook na over de volgende stap: hoe maakt u het voor de klant zo gemakkelijk mogelijk om de offerte goed te keuren en die goedkeuring door te sturen? Een elektronisch antwoord is makkelijker te versturen dan een brief. Met een online goedkeuring verloopt het proces meer geautomatiseerd en vereenvoudigt u ook uw eigen administratie. Blijf in deze fase wel steeds openstaan voor vragen van uw klant, en wees bereikbaar.

Benny Waelput

Benny Waelput is product marketing manager bij Teamleader en heeft een achtergrond in sales en customer success. Teamleader is een eengemaakte tool om de administratie te vereenvoudigen, van contactname tot projectplanning.