Georganiseerd werken, voorrang geven aan bepaalde taken, een planning maken... U kent reeds de hulpmiddelen om uw productiviteit te verhogen. Gebruik ze op een goede manier dankzij deze 5 tips van Bizcover voor meer efficiëntie op de werkvloer! 

1. Handelen

U heeft voor een project een lijst gemaakt met uit te voeren taken: dat is perfect. Nu moet u enkel nog beginnen. Het maakt niet uit dat u nog informatie nodig heeft, dat u andere dingen moet doen of dat u afgeleid bent: zorg voor een omgeving die uw werklust bevordert en onthoud dat u later altijd uw handelingen kunt verbeteren en aanpassen. Overdrijf de eerste stap van een project niet en handel!

2. Anticiperen

U kent het paretoprincipe: “80% van een taak wordt uitgevoerd gedurende 20% van de tijd die men eraan besteedt”. Als u dat weet, kunt u voordien een aangepaste werkmethode toepassen. Wanneer u het grootste deel van een taak heeft uitgevoerd, gaat u over naar de volgende en hervat u later waar u gebleven was. Zo kunt u opnieuw inspiratie opdoen en de overige 20% sneller afwerken.

3. Leren

Dagelijks benut u talrijke hulpmiddelen om uw taken uit te voeren. Het is dan ook belangrijk om deze goed te gebruiken.  Dat lijkt eenvoudig, maar vaak bent u het zo gewoon om extra tijd aan een taak te besteden omdat uw kennis te wensen overlaat. Als u bijvoorbeeld in Excel tijd verliest bij het zoeken naar formules en functies, is het hoog tijd om raad te vragen aan een collega die goed met deze software overweg kan. Maak aantekeningen!

4. Uitvoeren

U schept er plezier in om een uitgevoerde taak van uw lijstje te schrappen. Maar weet u echt de waarde van het gedane werk te waarderen? Noteer dagelijks of wekelijks alles wat u heeft volbracht: zo kunt u uw to-dolijstje relativeren wanneer u minder gemotiveerd bent, maar kunt u vooral de vereiste tijd voor de uitvoering van taken beter inschatten. Op die manier kunt u uw werkdagen nauwkeurig plannen en vermijdt u te lange lijstjes voor een dag.

5. Timemanagement

Laat het duidelijk zijn: tijd is uw vijand niet! U bent verantwoordelijk voor uw eigen taken. De tijd is enkel een leidraad voor het organiseren van uw werk. Breng tijd en werk in overeenstemming, zodat de tijd uw bondgenoot wordt! Er bestaan talrijke methodes om u hierbij te helpen. Vind diegene die het beste bij u past! De pomodorotechniek leert u bijvoorbeeld uw tijd te beheren met behulp van een eenvoudig middel: een kookwekker.

Verzend