Wat begon als een non-profit onder de naam Mobiele School die straatkinderen wilde onderwijzen, is nu een organisatie die de Colruyts en Coca Cola’s van deze wereld als klant telt. Arnoud Raskin, oprichter van Mobiele School en Streetwize, legt uit wat uw onderneming van de straat kan leren.

Hoe het begon

Arnoud Raskin trok na zijn studies met een mobiele school de wereld in om straatkinderen een opleiding te geven en hen een perspectief te bieden in het leven. Hij werkte daarna ook met kinderen van vluchtelingen en kansarme ‘rondhangende’ kinderen in welvarende gebieden.

Zeggen dat deze kinderen een moeilijk leven hebben, is een open deur intrappen. “Nochtans zijn sommigen – jammer genoeg zeker niet allemaal – succesvol in het leven. In Guatemala ontmoette ik een straatkind dat zijn brood verdiende met flyers van een pizzazaak uit te delen. Op zich niet zo bijzonder, maar door deze job te doen sprak hij maar liefst 12 talen!”, zegt Raskin.

“Dat is niet het enige voorbeeld, Mobiele School is momenteel actief in 24 landen en we zien ze overal, kinderen die het maken ondanks hun achtergrond. Ze kennen een gebrek aan privileges, krijgen niets in de schoot geworpen maar slagen er toch in hun situatie aanzienlijk te verbeteren. Omdat we dagelijks met hen in aanraking komen, konden we kijken welke eigenschappen hen zo succesvol maken. We onderscheidden vier competenties – die trouwens wetenschappelijk onderbouwd zijn – waarmee zij het verschil maken.”

De 4 competenties

  • Positieve focus: “Hiermee bedoelen we dat u pragmatisch denkt, maar ook steeds op zoek bent naar opportuniteiten. Deze competentie is bij veel mensen in ons land wat ingedommeld. Vooral als u vastgeroest zit in een dagelijkse routine mist u deze skill.”

  • Veerkracht en wendbaarheid: “Om deze competentie uit te leggen, gebruik ik graag de metafoor van een boksbal op een staander. Als u de basis niet verzwaart met water, zal hij als u er op slaagt, alle kanten opvliegen. Zit er wel water in, dan veert hij gewoon terug”, zegt de zaakvoerder. “Zo werkt het ook bij mensen: u moet uzelf goed kennen en uw identiteit ontwikkelen om uzelf te kunnen ontplooien. Dan heeft u een stevige basis en zal u ook steeds terug veren bij tegenslagen.”
  • Proactieve creativiteit: “Dit komt kortweg neer op patroon doorbrekend denken. De samenleving is voortdurend in verandering, om niet achter de feiten aan te hollen, moet u steeds mee evolueren.”

  • Coöperatieve competitie: “Wanneer u zich deze skill eigen maakt, vindt u steeds een synthese tussen samenwerking en competitie. Hierbij is het belangrijk dat u weet wat wanneer te doen. U kunt niet altijd competitief zijn, pick your fight!”

De competenties toepassen in uw onderneming

 Veel ondernemers bezitten deze skills in een bepaalde mate van nature, maar ze ontbreken dikwijls bij uw werknemers. “Nochtans zijn het competenties die, als uw medewerkers ze bezitten, uw bedrijf kunnen versterken. Gelukkig is het wel mogelijk om ze aan te leren. Hier zijn verschillende mogelijkheden en bepaalde methodieken voor.”

“U kunt natuurlijk ons boek kopen of deelnemen aan een van onze sessies (lacht). Daarnaast is uit uw comfortzone komen een goede methode”, aldus Raskin. “Zo vallen uw privileges en routines weg en kunt u terugkeren naar de essentie van de dingen. Dan ziet u de wereld zoals straatkinderen hem zien.”

“Maar er zal ook veel van uzelf afhangen. De houding van uw werknemers hangt namelijk grotendeels af van uw leiderschapskwaliteiten. Als u inspireert en het goede voorbeeld geeft, zullen uw medewerkers dit sneller volgen. Maar dan moet u zich natuurlijk afvragen hoe u met uw kwaliteiten dit leiderschap moet invullen. En daarvoor moet u zichzelf uiteraard goed kennen.”

Arnoud Raskin

Bijdrage:

Arnoud Raskin

Arnoud Raskin is internationaal erkend sociaal ondernemer en Ashoka Fellow. Ashoka is een internationale organisatie van sociale ondernemers of ‘changemakers’. Daarnaast is hij oprichter van Mobile School en Streetwize. Met Mobile School brengt hij wereldwijd onderwijs tot bij straatkinderen. Streetwize leert bedrijven hoe ze de skills van de straat kunnen gebruiken.

Verzend